Jag har gått och klurat lite på om jag ska svetsa ihop ett sidofäste till B16 motorn för motorbocken.
Det är ju förekommande för B18 och B20. Det ser ut som ett C som bultas med två skruv på blockets högra sida. Fördelen är att man skulle komma åt att montera allt inklusive transmissionskåpa, koppling och svänghjul utan att ta ned motorn från bocken.
...men B16 har ju bara ett sånt gjutet gängat fäste i blocket? (uppe till höger i bild) Det andra nere till vänster i bild är ett koniskt gängat hål för plugg. Man skulle kunna ha den andra fästpunkten i ett modifierat generatorfäste till vänster i bild.....kanske?
Nån som har några erfarenheter och tips?
Annars är väl standardlösningen att sätta upp blocket bultat bakifrån (M10) i justerbara universalmotorbocken.
M10??? det är väl UNC gängor? MVH/C311///Thomas
SvaraRaderaNej, B16 är huvudsakligen milimetergängad till skillnad från B18 B20 som har UNC tum
SvaraRaderaNya kunskaper varje dag. Undrar vems idé det var att använda tumgängor på 60-talet? Pelle Gillbrand? Jag har svurit många gånger över det. MVH/C311///Thomas
Radera