Translate

onsdag 13 maj 2015

Import

Det dök upp en grillsarg av tidig 60-talsmodell till P1800 på Craigslist i Seattle. Typ NOS, men ändå inte . Min kompis Jonas upptäckte den, men ägaren ville inte skicka utan det var upphämtning som gällde. Eftersom Jonas bor i Tyresö (några stenkast för långt bort ) blev Chris i Portland kontaktad (igen...såklart!)

Den gode Chris ordnade en upphämtning av ytterligare en kompis och sedan tog den sig via Chris i Scappoose, Portland till Jonas i Tyresö.

Bara för mig att hämta upp - smidigt.

Stort tack, Jonas och Chris!











Egentligen ska ju X3 ha en grillsarg handgjord av Frua, men efter att ha mätt upp X1 och X2 så är skillnaderna mot en tidig P1800 sarg små.

Prototypsargen är ett mindre antal millimeter djupare i ytterkanterna. I allt övrigt är designen lika.

Passar den då undrar ni säkert?

Ja, en provmontering med några av fästpunkterna ger vettigt resultat. Den sitter inte som en smäck, men det kommer den att göra efter 30min justering. Det är jag övertygad om. Det är aldrig sugpassning på grillsargar till P1800.

Jämför jag med gamla sargen är det inget tvivel om att jag bytt upp mig.

Om man bortser från kromkvaliteten är den gamla ändå i vettigt fullt renoveringsbart skick.


Den nya då...
Typ NOS, men ändå inte!?

Jo, den nya sargen har obefintligt kromskikt på ena hörnet. En typisk reklamerad reservdel från tidigt 60-tal som hamnat på en undanskymd hylla i sin originalkartong. Man ser att den varit monterad en gång, men aldrig med grill.

Det måste varit obefintlig kvalitetskontroll hos underleverantören Joseph Fray Ltd den dagen sargen packades. Jag letar febrilt i originalkartongen efter någon liten lapp med "Controlled by Pete" eller liknande....men tyvärr.  Tusan, jag hade ju tänkt följa upp det där slarvet!

 







3 kommentarer:

  1. Var det bara över bron till norra sidan av Columbia River? Upp till Seattle är det 30 mil. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Många händer mellan Seattle och Tyresö. :) MVH/C311///Thomas

      Radera