Translate

lördag 16 maj 2015

Bagagelås - del 2

Nu när bagagelåset är punktat med svetsen på bakluckan gäller det att justera in låsöglan i karossen så att den hamnar på rätt position.

Jag har räknat ut att den måste justeras framåt lite, men frågan är hur mycket.

Jag inser att öglan måste justeras lite och får ta fram gassvetsen för att kunna lossa 10mm muttrarna - ja, det är rostigt som vanligt. Puh!

När dom är loss rensar jag bygeln med gängsnitt och drar på nya muttrar.






Jag kryper in i bagageutrymmet genom hålet för bränsletanken med lampa och konstaterar att låsöglan ska framåt 14mm och nedåt 8mm.


En 14mm passbit klipps till och 8mm kapas bort på staget. Provstängning med passbiten fastklämd.

Jo...det verkar stämma rätt bra!












Fram med svetsen, ett par strängar och lite slipning. Klart!

Nu passar det och det går att öppna och stänga luckan.









Dags att svetsa konsolerna för låset på luckan permanent. Jag gassvetsar precis som på Frua och riggar upp luckan i en bra arbetsställning.













Efter svetsningen följer förstås lite finslipning.














Det börjar se snyggt ut!















Eftersom luckan ska tennspacklas i kanten runt om så drar jag av allt med grovrengörare.

Skönt - nu har jag en lucka som går att stänga och låsa med låsmekanism på rätt plats - nåja...nästan på rätt plats. Men för att se skillnad måste man springa mellan X3 och X2 med skjutmått och öppna bakluckor. Hur ofta kommer det att ske..;-)

Jag förbereder lite för tennspackling också. Därav markeringarna på vänster bakre kant av öppningen
 .



1 kommentar: