Translate

torsdag 14 maj 2015

Bagagelås

Nu har jag spenderat gott och väl fyra timmar med bagagelåset.

Det är pillrigt som tusan, men det går faktiskt bättre än väntat. Varför då, undrar ni kanske....jo, jag har efter lite klurande kommit på hur jag kan få ned låsmekanismen i samma nivå mot luckan som originalet trots att låskolven med gängor är 10mm längre. Dvs låskolven till mitt Ferrari GTO reprolås.



Men det kräver lite modifiering både av låsmekanismen och av bakluckans ram.









Jag blir tvungen att fila av material på låsmekanismens konsol för att den skall kunna monteras bredvid den gängade låscylindern

När den väl placerats i läge inser jag att hävarmens form måste justeras för att gå fri.



Jag filar ned till lämplig form med tryckluftsfilen.




Men nu blir den lite klen istället och jag väljer att svetsa på material på andra sidan.














Detta borde fungera!








Puh..det är ett jäkla småsvetsande och svårt att komma åt med slip- och filmaskinerna. Rena tandläkarjobbet.
















På gamla luckan är det en nedfasning av ramen och jag inser nu att jag måste skapa motsvarande på den nya luckan för att låset ska gå fritt.












Lite finkapning följt av tillverkning av en liten försänkt passbit.




Sen ska den svetsas på plats. Det gäller att svetsa med förstånd så att det blir snyggt, för det går inte att komma åt med roterande raspen i de minsta hörnen





















Efter en stund är det klart.



Då är det läge att ordna fästen för låset.

Nu när jag fått ned mekanismen i nivå med originalet kan jag använda de ursprungliga plåtkonsolerna från den gamla luckan.






Jag kapar loss dem med lite marginal.


Finslipning och en sväng i blästerskåpet efter det.



Jag blir tvungen att lägga på lite material med svetsen på konsolerna, men i stort sett hamnar dom på den ursprungliga positionen fast nu på den nytillverkade bakluckan

Kvar att göra är att punkta fast det hela på luckan och prova mot låsbygeln i karossen.

Det kommer att krävas mer justeringar innan det fungerar, men antagligen inte lika omfattande som jag först trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar