Translate

onsdag 6 augusti 2014

Lås och handtag till bakluckan - Hjälp!!

Jag har ett problem. Bakluckans handtag och lås är försvunnet. Inte under tiden i min ägo, men sannolikt i samband med någon garageflytt på 1990-talet. Jag har försökt via tidigare ägare, men det verkar kört.

P958-X2 på Volvo Museum har samma handtag och lås. Bilderna visar X2

Innan jag gör hål och fästanordning i den nytillverkade bakluckan till X3 vill jag ha tag i rätt lås och handtag.

Det här handtaget borde rimligen vara monterat på någon annan italiensk samtida vagn. Alfa? Fiat? Maserati?  Möjligen kan det ha använts som dörrhandtag också - jag vet inte?

Ni får gärna hjälpa mig att hård-googla detta.

Man får intryck av att själva handtaget är en ring med lyftöra som sitter separat monterat under själva låskolv med kromring.

X1 har nämligen samma låskolv med kromring, men utan handtag. Se bilden längst ned.



5 kommentarer:

  1. Jag kan ha hittat ett lås som kanske funkar och är väldigt likt, fast utan själva handtaget. Det är till Alfa Giulietta SS och GTA. Den enda synliga skillnaden är själva låskolvens diameter i relation till tryckknappens ytterdiameter.
    Jag har mejlat firman i England som säljer dessa efter mått på låset.
    http://www.classicalfa.com/products/CH051-GTA-DOOR-HANDLE-BUTTONS-%28ALSO-GIULIETTA-SS%29.html

    SvaraRadera
  2. Thomas hittade lås med handtag i Italien på www.autoepoca.it
    http://www.autoepoca.it/alfaparts/cat-66/body-fittings-alfa-romeo/
    Produkt nummer 969..en bit ner uppe till höger i bild.

    .och jag som ska till Milano i september..hm, jag kanske ska svänga förbi Autoepoca. Dom har dessutom dörrhandtag nya med lås, men frågan är om vinkeln mot kaross stämmer? De som är till Guilietta är för en annan vinkel på dörrplåten.

    Jag har mejlat italien och bett om mått på lås och handtag

    SvaraRadera
  3. Javisst, det är ju den.. Grattis.
    Det verkar som om affären ligger utanför Trento. Om du hade hittat den för ett par veckor sedan hade jag kunnat köpt den åt dig. Jag var bara 15 mil där ifrån och kunde gott och väl tagit vägen förbi på hemvägen.
    Det verkar som om det var en affär i min smak.. //Richard

    SvaraRadera
  4. Tusan, Richard! Nu känns det som jag förringat dig ett utflyktsmål i Italien. Jag får lite dåligt samvete. hm.. men resten av din familj är säkert tacksam och lycklig över att jag inte visste om butiken i Trento för ett par veckor sedan :-)

    SvaraRadera
  5. Ferrari 250 GTO har samma handtag och lås på dörrarna. Känns bra på något sätt...man känner nån slags delaktighet i något större.. hehe

    SvaraRadera