Translate

fredag 8 augusti 2014

Gör om och gör rätt

Som jag antytt...jag var inte helt nöjd med höger framskärms nederkant. Trots krympning och riktning buktade den ut lite för mycket för att jag skulle sitta nöjd. Jag ringde upp plåt-mentor Bengt och fick ytterligare tips och lite styrkt självförtroende.

Jag började med en brutal krymporgie på kanske 50 punkter totalt i omgångar av ca 5 kanske, följt av riktning med träklubba och hårt mothåll av trä (en bit lärk) mellan varven. Sedan testa med linjal mellan varje krymp och riktsession.

Dessutom lossade jag skärmen i underkant och justerade hjulhusets kant lite rakare med hjälp av träklubban. Följden blev att underkant på skärmen inte linjerar med tröskeln. (rött streck = rakt). ..= mer jobb!

Men nu justerade jag först skärmen så att den linjerar med karossen och finriktar med hammare och mothåll försiktigt så att inte krympningar sträcks för mycket. Några få mindre ytor med "klonk" kompletteringkrymps efterhand. Efter nån timmes jobb är det rakt mot dörr och tröskel.

Då blir det läge att fixa den röda linjen, dvs knacka om nederkant så vecket hamnar lite högre upp. Det är ca 25-30 cm som måste formas om.










Jag lägger ett par snitt på lämpliga ställen, knackar nederkanten helt slät med hamare och mothåll följt av ny knäck med falstång som sedan finjusteras med hammare och måthåll....puh!



Nu är det rakt!









Dags att fästa och finjustera underkant på skärmen och anslutningen mot tröskel/bottensvällare.











Avslutningen på den rundade skärmkanten måste justeras och jag plockar fram mina små runda mothåll.










Efter lite finriktning och svetsning ser det bra ut. Bara att polera upp för tennspackling på valda ytor.

Ni som bytt skärm på en P1800 kanske reagerar på de lite småklumpiga svetssträngarna mot bottensvällaren. Jag kan bara hålla med, men det ska se ut sådär. Jag har kopierat X1 och X2 fullt ut.

Inget mer svetsande nu, jag lovar  :-)
 

2 kommentarer:

  1. Det där kräver mod. Jag är imponerad av den där krympningen.

    SvaraRadera
  2. Leif, jag vet....och extra mod krävdes.

    Det var därför jag ringde Bengt innan jag började! Vad är egentligen drivkraften bakom det? Ringde jag Bengt innan för att kunna skylla på honom om det hade gått åt helsike med skärmen? hehe

    SvaraRadera