Translate

tisdag 12 augusti 2014

Inpassning av kromlister

Jag har plockat fram kromlister för att passa in dessa på karossen. Jag tror det är smart att passa in all sådan utsmyckning nu så att jag kan justera med tenn där det behövs. Fenlisterna skall också få små rörstumpar fastsatta i karossen för sina långa gängade pinnar. Det är nämligen inga lösa clips för lister som på en vanlig P1800. Alla fästen är fastlödda i listerna.

Ett orosmoln har varit dörr- och framskärmslister och dess linjering mot karossens pressning. Orsaken till min oro är karossens linjering mellan framskärm och dörr. När man backat några steg och tittat på linjespelet känns det som att framskärmarnas pressning dippat ned för mycket framtill i förhållande till motsvarande pressning på dörren.

Jag har försökt mäta mig till var felet ligger och kan konstatera att karossen har rätt höjd i förhållande till rambenen mätt framför framaxelbalken. Även bakre delen av framskärmarna har jag referensmätt mot X1 beträffande höjd och det är korrekt. Däremot stämmer inte riktigt svepet på dörrskinnet jämfört med den gamla sparade plåten. Svepet ska liksom rätas ut/höjas mitt på dörren.

När man provmonterar dörrens kromlist så blir det ett glapp mot dörrskinnets inpressade svep ungefär mitt på...5mm.. kanske. Hm. Det får bli tenn eller spackel för att justera det tror jag. Jag kan inte börja kapa och svetsa mitt i dörrskinnet för 5mm justering.

Framskärmslister saknas på X3. Det jag har som referens är X1 som har kvar sin vänstra ursprungliga list. Den får utgöra mall för måttagning.

Det positiva är att jag har fått gamla mässingsämnen av en P1800 kompis. Ämnena har exakt rätt profil mot dörrlisten, men måste smalnas av till en spets och finjusteras. Jag har bara två ämnen så jag får inte misslyckas. Jag bävar lite för att börja slipa till listerna själv.

Är det någon som har tips i någon riktning var det finns kompetens på området?  Jag gissar att det är få som tillverkar kromlister idag.

Frua i Turin hade förmodligen en liten avdelning för ändamålet när det begav sig...

Eftersom en hel del gängade fästen måste ersättas på listerna så börjar jag med att lämna in alla lister för avkromning.





5 kommentarer:

  1. Det påminner mig om att jag måste prova min lister innan jag tar fram det fina sandpappret.
    Skönt att du hittade var det felade. Men är det nya dörrskinn på dörrarna? För skärmarna är väl nya.
    Sen att få tag i listämnen i mässing??!! Stort Grattis. Det kan väl inte finnas många meter i på detta jordklot?
    Sen att forma, du skulle ha tag i en guldsmed med intresse för gamla bilar? Känner du någon?
    Men visst ska jag fråga runt i min bekantskap om det finns någon händig.// Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det nya dörrskinn från produktionsbil. Tyvärr får jag säga, för de gamla skinnen följde med i köpet och hade 5cm bortkapat runt om. Men jag ser ju att dom hade kunnat lagas upp om dom inte blivit bortskurna så brutalt.

      Radera
  2. Hmm mässingsämne... Vet att på byggfirmor så säljs det lister i mässing, och även i välsorterade hobbyaffärer. Kanske finns nått som kan funka som råämne...? Minns även att Wheels för några år sedan hade ett reportage om riktning av lister. Tror det var Thorslund som höll i hammaren och tipsen var värdefulla..
    Mvh Blästrarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips. Jag ska kolla om Thorslund fortfarande är verksam. Jag vet vem du menar som gammal Wheelsläsare.

      Radera
  3. ⁸jag har 70st skärmlister till salu 1
    00:-/st +frakt titta på blocket p
    1800
    Mvh Peter i Skärv

    SvaraRadera