Translate

fredag 15 augusti 2014

Aluminiumjobb

Det här är jag lite novis på måste erkännas. Jag försöker dra mig till minnes vad jag skapat för något i aluminium och det enda jag kommer på är de falska interimsskyltarna jag brukar ha på min -61.

Utgångspunkten är höger armstöds stomme som ska få en spegelvänd kompis på vänster sida.

En tur till Bengt för att inleda jobbet är en bra start.



Vi ritar upp med tuschpenna vilka olika bitar vi ska tillverka och hur dessa sedan svetsas ihop.

Mittenbiten blir först ut och lämpliga bitar 1,5mm aluminiumplåt klipps till.

Jag gör formmallar i kartong där det är tillämpligt.

Den inre delen går att göra i kantviken och efter lite krymp och sträck så har den rätt böjd form. Den yttre biten är mer komplicerad. Jag börjar med att sicka fram kanten mot förvaringsluckan, följt av nästa kant.

Sedan krymper jag den övre plåten för att få rätt sväng. Därefter ritar jag upp små stödlinjer för att bocka en mjuk böj i kantviken. Jag småduttar i kantviken med 3mm förskjutning tills jag har en mjuk rundning.



Efter lite finjustering med hjälp av ett runt mothåll i städet så är böjen bra. Sedan krymper jag ytterkanten i Bengts Eckold tills den linjerar med den inre biten.
























Ihopklämda så filar jag kanten som sedan Bengt får tigsvetsa.

Den tredje delen blir den bakre välvda delen.

 Inledningsvis går det riktigt bra och jag får anledning att köra både domformningsverktyget i Eckolden,
Engelska hjulet och en handhållen luftdriven liten drivhammare som heter "Planishing hammer"...självklart av Eckolds fabrikat för att skapa grundformen. Två kanter är sedan vikta i kantviken och den tredje kanten ska sickas mot förvaringsluckan.











Efter lite ytterligare sträckning är formen bra.















Men....nu gör jag det fatala misstaget och slarvar med justeringen av sickens hjul som ska forma kanten mot förvaringsluckan!!  Plåtjäveln klipps av vid tredje dragningen....


Vanlig plåt hade klarat detta...men inte aluminium!

Tre steg framåt och ett bakåt kan summera dagen.

Jag får börja om med en ny bit aluminium.


Men sista bilden kan iallafall illustrera hur det är tänkt att passa ihop.

Jag har kommit en bit på väg med vänster armstöd och lärt mig både lite nya verktyg och av egna misstag.



1 kommentar:

  1. Det där ser riktigt kul ut. Man blir änna lite avis. Fint blir det också.

    SvaraRadera