Translate

måndag 18 augusti 2014

Aluminiumfeber

Jag vet inte om det finns någon diagnos på detta. Men det är så kul att forma aluminium så jag har tillbringat mer än lovligt många timmar med detta under helgen.

Förvaringsfacket i armstödet består av en låda som skruvas fast bakifrån.





Hyfsat lätt att ge sig på då flera kanter är raka.  Jag började som vanligt med en pappmall som sedan får nyttjas bakvänt då lådan är assymetrisk och jag ska tillverka en spegelvänd kopia.





Först lite klippning.







Sedan börjar jag bocka.


Man får tänka till i vilken ordning kanterna ska vikas.








Vissa kanter går att göra i kantviken och vissa bockar jag "för hand".










Ett par kanter är svängda och plötsligt får jag användning av de spillbitar av böjd rektangulärprofil jag använt till motorhuv och baklucka.














Efter lite justering kan jag bocka de svängda vecken efter dessa.












Klart att svetsa ihop.











Fästöron blev det också!  Dessa ska nitas fast ovanpå förvaringslådan så att den kan skruvas mot armstödet.














Raskt över till själva armstödet.












Främre och bakre överdel skapas. Ganska lätta former att få till. Den främre kräver lite sträckning för att få rätt kurvatur.





Det blir en ansenlig mängd detaljer bara för ett armstöd.

Lördagens skörd av bitar tillsammans med motsvarande förlagor från höger sida.




På söndagens förmiddag fixade jag en handskfackslucka som saknas till höger sidas armstöd. Samma visa här. I princip alla kanter är svängda och måste bockas för hand.

Dessutom är det millimeterpassning då luckan måste passa exakt i öppningen med plats för klädselmaterial både på lucka och kant på armstöd.






 Jobba i aluminium är riktigt kul. En ny erfarenhet som ger mersmak.

På en del bilder ser ni att jag dragit tejp. Det är lättare att få till en bra svängd kant med tejp än med penna.




2 kommentarer:

  1. Oj oj, det var inte illa. En fröjd att följa din blogg. // Lennart

    SvaraRadera
  2. Ooh, så vackert. Man blir tårögd.

    SvaraRadera