Translate

onsdag 14 augusti 2013

Växellådstunneln äntligen klar

Igår fortsatte jag med att justera hålet och dess inspektionslock till 100% Frua utseende. Jag kopierar all mått från P958-X2 på Volvo Museum.

Kvällen började med att helsvetsa täckplåten för den tidigare felaktiga öppningen.




Efter lite riktning och finslipning var det dags att mäta in var locket ska placeras.







Måttband och penna tillsammans med pappersmallen och tidigare mätningar jag gjorde på X2 gav mig en bra uppfattning om placering. Bara att kapa ur och fila till kanterna snyggt.

Det blir ca 7-8 mm kant för locket som senare vid montering ska kittas. Därav dubbla streck.





Nu till själva locket. Först kapar jag ut en lämplig bit med den elektriska plåtsaxen. Den bör kunna valsas snyggt mot svetsgastuben, men det ska vara en snygg "bula" på 75mm i diameter med 8mm höjd. Hur får jag till den?

Som vanligt letar man runt i garaget efter nån rörstump eller liknande som mothåll och plötsligt landar blicken på karossens snurr-ställning....fram med skjutmåttet!   -YES, exakt rätt mått på röret!

Jag markerar bulans placering med spritpenna och sedan punktar jag fast locket mot rörets ände.






Sedan är det plätt-lätt att knacka in bulan till rätt djup med en större kulhammare.


När rätt djup erhållits slipar jag bort svetspunkterna, lossar locket och finjusterar bulans yta mot ett runt mothåll.



Jag använder sedan en gastub som mothåll för att valsa locket kupigt och bockar ned fliken i baktill som utgör bakre fäste. På grund av bulan blir kanten vågig efter riktningen och jag får justera den i krympverktyget.

Locket klart!

Sedan ska den fästas med en plåtskruv framtill. Inget mer än det utöver karosserikitt i kanten runt om.

Rakt under bulan hamnar växellänkens led mellan växellådslock och reglagestång mot växelspaken.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar