Translate

måndag 12 augusti 2013

Ombyggnad av växellådstunneln

Jag har beslutat mig för att justera locket till växellådstunneln mer likt X2. Locket och dess fastsättning som jag gjorde innan sommaren var inte helt Frua-mässigt. Det var lite för tekniskt fulländat.  Kort sagt - jag hade svårt att somna med den här vetskapen.

Vid senast besöket på muséet fick jag möjligheten att ta loss locket på X2 och då gjorde jag ju en mall och tog lite kompletterande mått. Locket på X2 är väldigt simpelt utfört och monteras med en nedvikt flik i bakkanten och en plåtskruv i framkanten.

Nu har jag börjat med det plåtarbetet.

Det första jag gjorde var att skära ur den tidigare ramen, sedan snygga till kanten lite med slipmaskinen.

Sen klippte jag en plåt med överlapps dimension för att lägga igen hålet. Jag valsade till den över en gastub. 

Jag tryckte jag fast den underifrån och punktade med svetsen.

Sen slipade jag av topparna på svetsarna och sågade längs kanten med sticksågen, bort med överlappsremsan på baksidan för att sedan kunna finrikta kant i kant och svetsa ihop.

Nästa tillfälle får jag svetsa klart, men nu är iallafall hålet igenlagt eftersom den nya luckan ska vara mindre än den tidigare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar