Translate

torsdag 15 augusti 2013

Första inpassningen av motorhuv i kaross

Nu har jag börjat mer på allvar med den främre delen av karossen. Igår kväll började jag förbereda för att göra nya stödplåtar för framskärmarnas infästning. De som löper längs motorrummets sidor och utgör stöd för framskärmarnas infästning. Eftersom jag inte kan testa med front och skärmar på plats på grund av kaross-ställningen gör jag stödplåtarna lite för breda och slipar ned dom till rätt mått senare. Vad är då rätt mått? En provmontering av motorhuvens nya ram ger tillräcklig vägledning.

Först justerade jag in huvlåsmekanismen och skruvade fast densamma i karossen. Jag fick slipa av svetsarna på friskluftintagets undersida för att stången skulle löpa fritt. Djävulsslipen kom fram igen.....dvs min 125mm vinkelslip utan skyddskåpa med 180mm skiva monterad. Ibland behövs räckvidd och då får man improvisera.


När väl huvlåsmekanismen satt på plats kunde jag lätt passa in den nytillverkade ramen för motorhuven med bakre låsbyglar monterade.




Balken framför kylaren där gångjärnen skruvas monterades också. (den är demonterbar på Frua-bilarna som på en Amazon) och sedan kunde jag provmontera de renoverade gångjärnen.




Den nytillverkade plåten mellan vindruta och huv provades in, mest av nyfikenhet.








Längden på huvens ram verkar spöklikt rätt. Det är 1-2 mm differens mellan gångjärnens fästplattor och huvramen. Möjligen försvinner den differensen eftersom gångjärnens fästplattor ska fällas in i ramen, dvs då sänks ramen och de linjerar kanske. Det visar sig.






Nu går det att testa öppning av huv och låsningen baktill.

Alltid lika kul när renoverade komponenter börjar samverka till en helhet.

Jag måste erkänna att jag blev lite upphetsad av att det lirade ihop så bra. Jag vågade inte tro det innan.







Jag drar en tejp mellan torped och balken framför kylaren som referensmått för framskärmarnas stödplåtar. Det är inte bara att smacka dit en rak plåt. Det är viktigt att de nya plåtarna följer skärmarnas och huvens kurvatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar