Translate

fredag 23 augusti 2013

Injustering av motorhuv

Jag var en sväng till Bengt Blad igår eftermiddag. Dels behövde jag diskutera hur jag ska få till korrekta ljuspottor och om det går att bearbeta mina Hella-pottor som jag tror härstammar från Opel Kapitän och dels behövde jag få bolla lite idéer om hur jag ska passa in framdelen på karossen och vad jag bäst utgår ifrån.

Innan jag åkte upp kunde jag mäta mig fram till att höger fäste för huvlås sitter ca 4mm för högt på torpedväggen. Dessutom spänner plattan lite mot torpeden och kräver en mindre avslipning. Jag kan borra om hålbilden i fästet för en enkel sänkning, men det blir inte snyggt. Så nu kommer jag att lossa själva fästplattan med de svetsade muttrarna och sänka motsvarande. Då kommer huvlåsets fäste vara lika symmetriskt snyggt som innan.

På bilden till höger kan man se att staget ligger 1mm ifrån fästet för huvens stödkudde. Det ska ned 4mm.

För att komma fram till rätt höjd var jag också tvungen att kapa lite i framskärmarnas bakre hörn för huvöppningen. Frua-huven är "spetsigare" i radien. Jag fick helt enkelt inte ned huven tillräckligt för att framskärmarna tog i.

Nu är planen att få huven rätt i höjd i bakkant och i låst läge. Sedan får jag testa med nya plåten mellan vindruta och huv. Den måste styra resten. Om springan mot huvens bakkant är rätt är det bra. Om inte - så får jag justera eller shimsa huvlåset.




Vid en första test av huvpassning mot nya plåten framför vindruta ser det okey ut.



Framskärmarna kapar jag loss från fronten eftersom den tidigare plåtslagaren tänkt använda en produktionshuv från en P1800 på X3. Originalhuven från Frua har en lite annan form och passar rätt illa i öppningen.

Så arbetsgången blir nu:


  1. Montering och färdigställande av plåten framför vindrutan
  2. Ihopmontering av motorhuvens tre delar - ram, stödplåtsram och ytterskinn
  3. Inpassning av huv på kaross
  4. Montering av frontparti
  5. Montering och modifiering av framskärmar
Verkar ganska lätt, men det kommer att ta rätt många timmar i anspråk.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar