Translate

onsdag 28 augusti 2013

Nu är jag igång igen

I går kväll gav jag mig på sänkningen av höger fäste för huvlåsmekanismen. Som jag nämnt tidigare hade jag ingen lust att borra om hålbilden i fästet. Det blir bara asymetriskt och fult. Det enda rätta var att kapa bort fästet från karossen och svetsa tillbaka på en lägre position.

Det blir ett fult sår i torpeden av demonteringen så jag behöver snygga till detta först.

Jag svetsar igen såret med kopparplåt som mothåll (-Tack Viktor!) följt av slipning och finjustering med kulhammare.



Sedan åker fästet in i blästerskåpet för en omgång följt av en strykning med svetsprimer. Man kommer inte åt så bra bakom när det väl är fastsvetsat.




Inpassning sker genom att montera huvlåsmekanismen på fästet i rätt höjd och sedan punkta fast fästet i rätt position mot torpeden.






När jag är nöjd och har testat huvlåsets funktion så är det bara att svetsa klart och slipa.











Jag hinner också börja lite med plåten framför vindrutan. Den till viss del förberedda kanten mot huven måste kapas till och justeras. Jag hinner iallafall påbörja ínnan kvällen tar slut.





Efter finkapning med elektriska plåtsaxen kan jag börja finjustera formen.

Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar