Translate

fredag 16 augusti 2013

Telefonmöte med konstruktören själv

Häromdan hade jag ett spännade samtal med Åke Björksund som inte bara var engagerad i framtagandet av prototyperna och P1800. Han var ju dessutom den första privata ägaren av min bil, P958-X3.

Vi pratade bland annat om växellänkage och växellådslock. En bra bit in i vårt samtal kommer Åke plötsligt ihåg ursprunget till växelspaksknoppen på X2 och X3. Man tog knoppen från Volvo PV60..möjligen samma som PV830-serien (droskan). Efteråt var jag tvungen att titta på gamla bilder och efter en googling och lite jämförelser så kan jag bara konstatera att det stämmer 100%.

Nån som har en PV60 rattväxelknopp till övers eller tips i nån riktning..?    Självklart utgår hittelön!!


Sen nämnde Åke att Mercedes 190SL var förebilden för växellänkaget. Det var viktigt med en kort spak och ett sportigt utförande i den nya Volvon.

Efter att avslutat samtalet med Åke sprang jag direkt ned i garaget på jobbet och kollade in en kollegas 190SL. Som tur är parkerar han den alltid utan tak.

Likheterna finns där också, men det är inte samma kulled och länkage.  230SL som jag fixat spak ifrån är identisk sånär som på fyrkantig fästplatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar