Translate

onsdag 7 augusti 2013

Underhåll av lånebilen

Som ni vet har jag ju långtidslånat P958-X1 och nu var det dags för besiktning i veckan. Jag tog en sväng i måndags kväll och kände att bromsarna kärvade. Det blev dessvärre inte bättre av min provtur och det var främst frambromsarna som utgjorde ett problem. Läget var oförändrat när jag kom hem till garageuppfarten. Dessutom tar pedalen hela tiden för långt ned första trycket.

X1 har "vanliga" P1800 bromsar av det utförande som kom 1963-64. Jag gissar att Arne Hultberg som renoverade bilen 1964 använde det senaste han kunde få tag på från Volvo. Det gör ju mitt underhållsarbete lättare då delar finns tillgängliga.

Först var ambitionsnivån att bara demontera, putsa av , tvätta och smörja upp....men det visade sig inte räcka alls. Kolvarna i oken har gravrost.
Jag har tidigare gjort en adapter så jag kan demontera bromskolvar med tryckluft. Det brukar fungera klockrent, men på höger sida är det lögn i helvete att få ut dom små kolvarna. Trots över 8kg tryck från kompressorn, rostlösare och mekanisk hjälp.

Det fick bli nya utbytes bromsok från CVI, samt främre rör och slangar. Bromsslangarna var så torra och hårda att min klämtång som är avsedd att stoppa utflöde av vätska inte rår på dom längre. Dom var lite som salta pinnar i konsistensen....

Bak räckte det med demontering av cylindrar, tvätt i T-sprit, insmörjning med rött Girlingfett och gymnastik. Jag bytte även bromsrör vänster bak.

När jag ändå krälade runt bilen så blev den rundsmord med fettpressen, till och med främre hjullager fick smörj och justering - det glappade! Fångband höger bak bytte jag också.

När bromsarna luftades betedde sig H-cylindern konstigt, så den måste fixas också

Mer på att-göra-listan är;

  • Ny liten säkringsdosa som håller kvar säkringen ordentligt
  • Fixa glapp i tändningslås
  • Fixa vindrutespolning som lagt av
  • Nya kardanupphängningsgummin



Snart är den definitivt körklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar