Translate

fredag 9 augusti 2013

Underhåll av lånebilen - fortsättning

Jag ägnade ett par timmar till åt P958-X1 i veckan.


Då vi skulle lufta bromsarna efter byte av ok och övriga delar så ville inte pedalen ge tryck på första trampningen trots luftat system, den gav istället returstråle upp i koppen. Typiskt läckande huvudcylinder.














Nu har jag honat upp och bytt tätningar i huvudbromscylindern.

Det var ingen rost i loppet, men visst slitage. Förhoppningsvis är bromsarna klara nu. Endast luftning återstår.










Det gick inte heller att starta bilen enkelt när jag lånade den, Tändlåsets kolvtapp "bottnade" inte riktigt när man vred nyckeln. Det satt ett senare utförande av låscylinder monterat. Ni vet den med rundad kromkant och plastklädd nyckel.  Nu har jag bytt ut den mot en ASSA kolv med lös kromring av tidigt utförande och då funkar det fint efter som inte kromringen spänner mot.




Spolningen fungerade inte heller. Men då det sitter en sen 60-tals spolarmotor monterad med aluminiumkåpa så kan man montera isär den.

Med ett visst mått av 5-56, tryckluft och lite motion så blev det gott liv i den.





Den lilla säkringsdosan om inte ville hålla kvar säkringen klarade sig också med lite kärlek. Det är en sån där vanlig P1800 Lucas dosa. Problemet som uppstår är att de små metallklamrarna hakar i när man trycker dit locket och blir slappa. Mitt trick är att fila upp spåren i locket lite extra så kan inte detta hända så lätt.

Nu återstår bara två kardanupphängningsgummin modell tidig Amazon B16.

Som ni ser är det en mix av Volvodelar i bilen från 1957-1967, men man får beakta att den varit utsatt för mycket tester av Volvo med utbytta delar som följd, samt renoveringen 1964 och visst underhåll därefter.

Dom kanske jag ramlar över på VROM på söndag! Jag håller tummarna för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar