Translate

tisdag 20 augusti 2013

Flippfront

Jag litar inte riktigt på att motorhuvens stomme är helt rätt i form och höjd. Jag måste jämföra med provmonterad front. Då blir plötsligt karossens ställning ett problem. Den måste bort, samtidigt som karossen måste sänkas mot golvet lite så jag får en vettig arbetshöjd vid inpassningen. Motorkranen åker fram igen! Först ett lätt lyft så den inte belastar ställningen, bort med stativet och sedan skruva bort gaffeldelen.



Med karossen på lagom höjd så kan jag ta fram fronten.

Klart X3 ska få flippfront!!









Nja, så kul ska vi kanske inte ha. Det blir strikt Frua specifikation. Frontpartiet består av ny P1800 plåt som är kortad vid dörrarna. Det är en hel del modifiering som krävs för att få det helt likt Frua-utförandet.

Bland annat ska hjulhuskanten få droppformad avslutning. Pressningen vid sidan om strålkastarna ska sluta tidigare och slätas ut lite. Avslutningen mot bottensvällare ska göras om. Öppningen för motorhuven måste ändras i bakre hörnen. Hål för störfångarjärn ska läggas igen. Det är en hel del småjusteringar.

Fronten fixeras med ett par svetstänger och jag kan återigen börja passa in huvens ram.

Hm...formen på huvramen i ytterkant följer öppningen fint, men den känns spontant för hög längs sidorna. Bakre och främre del verkar passa fint. Möjligen hänger skärmarna ned lite längs sidorna eftersom det inte finns några stödplåtar monterade.

Jag tror jag måste fixera frontpartiet mer ordentligt innan jag förtsätter jämförelsen.

Men det känns riktigt kul att få på fronten...känslan av färdig kaross förstärks avsevärt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar