Translate

fredag 16 oktober 2015

Summering av en heldag och kväll i garaget

Nåja, det gick rätt hyfsat och jag fick det mesta gjort av sakerna på listan.

Låt oss börja med låsmekanismen till motorhuven.

Två sammanhängande problem att lösa - spaken går inte ned i viloläge när jag ska låsa huven och överdelen av låsets hävarm i motorutrymmet tar i huvens ram. (se märke i maskeringstejp på huv)

Huven sitter för lågt eller torpedväggen för högt! Ni tror jag skämtar, men det är dessvärre min seriösa slutsats. Det kan handla om 5mm


Men eftersom jag varken tänker höja motorhuv eller sänka kaross så får jag justera detta med det lilla spelrum som finns.

Efter lite mätande konstaterar jag att själva huvlåsmekanismen och stången i motorutrymmet går att sänka 2mm, om jag riktar ned plåten på ett ställe ovan batterilådan.




För att komma åt att rikta får jag tillverka ett riktverktyg av plattjärn.

Lösningen blir att rikta ned plåten där jag pekar med mejseln ett par millimeter och sedan återmontera mekanismen efter att jag justerat alla fästen motsvarande 2mm lägre.








Detta tar en god stund då mekanismen måste demonteras helt.








Vid återmontering använder jag ett 1,5mm shims mot torpedväggen som vägledning. Jag måste ju ha frigång för lackering...

När allt är återmonterat så kan jag rikta ned den lilla "kepsen" över hävarmen, justera byglarna på huven och testa funktionen.










...och då fungerar det. Huven går att låsa fullt ut med spaken och det tar inte i på insidan av huvens stomme.   Som test lägger jag maskeringstejp på huven och det är först efter fyra lager som det blir ett märke efter huvlåset.

Godkänt!



Raskt över till något enklare

Jag mallar av emblemens placering på C-stolparna och lägger igen hålen.

Eftersom jag nytillverkar emblem så kommer de nya fästhålen inte att hamna exakt där de gamla är. Däremot vill jag senare ha emblemen på exakt rätt ställe.

Nu kommer det senaste verktygsinköpet väl till pass. Fungerade perfekt!

Sedan över till bakluckans låsjustering

Det gick hyfsat enkelt, men jag har kvar en idé om att justera vinkeln på själva kroken/haken som sitter på luckan. Enbart för att den ska glida i lås lättare när man släpper ned luckan.

Sen justerade jag motorhuvens framkant mot frontplåt med domkraft och rikthammare....och det gick jättebra, fast när det var perfekt så gjorde grillmonteringen senare att fronten hamnade högre och jag fick börja om från början   ..hm









Så det är lika bra att berätta om grillsargens inpassning direkt.

Först en tur i P1800 till Sieverts skruv då jag inte hade rätt längd på fästskruvarna.

Första försöket. Den sitter bättre än väntat, men inte helt bra.

Frontplåten är ca 7mm för låg i mitten och sargen sitter 2mm fel i sidled. I allt övrigt ganska bra passform. Underkanten har en glipa mitt på mot front och när jag drar in den med skruven så blir sargen ojämn. Här kan man fundera på att tenna...jag har inte bestämt mig ännu. Det syns bara om man ligger på rygg under bilen....men jag gör ju det ibland..hm

Sidledsjustering först genom att fila fästhål.

Sedan höjdproblemet







Viktigast var att höja frontplåten till ett för sargen korrekt läge. Hur?  ..mera domkraft, men nu med en mjuk träkloss mot fronten. Efter tre försök och lite finriktning med hammare och mothåll är det bra.







Sedan tennar jag en ojämnhet i kanten på bägge sidor. Eftersom sargen har ett visst tryck på karossen monterad vill jag undvika polyesterspackel här. Detta går så kvickt att jag missar att fotografera det hela tennat och klart.

Det handlar om kanten där jag gjort en grön markering








Jag har ju redan nämnt att det blev ett följdproblem på kanske 2-3mm mot motorhuven...eftersom fronten hamnade lite högre....så jag funderade lite och det resulterade i ett litet specialverktyg...nåja, nu kanske jag tog i eftersom det bara är en bit u-profil som jag kapat till..








Men det fungerade faktiskt i praktiken.

Den låga kanten av järnet ligger på undersidan mot innerkant på motorhuven, den högre kanten sticker upp.









...sedan hissar jag med domkraften och riktar huven uppifrån med platt hammare.












Jag flyttar hela ekipaget längs med kanten och upprepar. Efter en stund är det klart!












Sedan lite pansarfilning och finjustering. Godkänt!

Det sista jag hinner med innan dagen slutar är att tenna upp ojämnheterna i dörrgången där tröskel möter a-stolpe

...och fila upp snygg 5mm springa för motorhuv

...och svetsa en defekt på vänster dörrs bakre kant

Puh...

Inte helt klart för grundlack, men nära på!





































1 kommentar:

  1. Välkommen till sällskapet för Anal Retentive Obsession Disorder. Nä skämt åsido Mark, starkt jobbat. En stärkande dryck rekomenderas. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera