Translate

tisdag 27 oktober 2015

Demontering av kaross och montering av torpedmatta?


Vad händer nu, undrar ni kanske?
Demontering av alla dörrar, luckor, lås och gångjärn.

Det har bildats lite ytrost i en del skrymslen, främst i närheten av tennspacklingar då flussmedlet är aggressivt. Det tar väl någon timme att få rent gissar jag.

Jag fick även tillfälle att dra fram svetsen för att lägga igen två gångjärnshål som"syns".  Det är alla justeringar som medfört att jag filat upp hålen till överdimension. Jag svetsade igen - eller minskade ner - två hål på a-stolpen och vänster hål för bakluckans gångjärn.


Huvmekanismen demonterades också och jag saknar returfjäder i rätt längd. Den är av bredd och spänst som en returfjäder till kopplingens slavcylinder ungefär, men betydligt kortare. Det ska vara 65-70mm mellan fjäderns hakar obelastad. Fjädern på bild är för lång, men har bra utseende.

Nån som har en passande?














Jag borrade även dörrgångjärnen för att kunna stifta dem vid återmontering och slippa justering.










Sen har jag lite funderingar kring huvlåsmekanismens tätning genom torpedväggen. På X2 är det en liten plåtram mot torpedväggen på insidan som håller en damask eller dammtätning på plats. Eftersom jag inte har nåt spår av detta på X3 så tog jag fram torpedklädseln för att se om den gav några ledtrådar.

Jag har aldrig provat den mot kaross tidigare och kunde nöjt konstatera att den är ganska komplett i tre delar. Ursprungligen har det nog varit två delar av de tre. Den vänstra verkar vara avklippt.






Rimligen saknas också en del som ska täcka batterihyllan. Jag har ett foto på X2 som har en lös klädsel för batterihylla.

Se bilden till höger!





Annars verkar allt stämma, men runt huvöppningsmekanismen syns inget spår av fäste för damask. Det kan i och för sig vara så att det funnits en damask med fäste monterad bakom torpedklädseln. I så fall skiljer det sig mellan prototyperna. Jag tillverkar nog någon diskret variant likt X2. Man vill ju ogärna ha in motorrumsmiljön i kupén.

När jag tillfälligt fäst upp klädseln ser jag till min fasa att den har en klippt urtag för handbromsfästet. Detta fäste saknades och jag låg ju och krälade i X2 på muséet för att mäta upp exakt position. Jag kan nyktert konstatera att mitt fäste skulle ha monterats 20mm längre fram....jämfört med X2..hm

Jaja, men det tyder kanske också på att italienarna inte var så petiga med exakt placering. ...och hade jag monterat mattan hade jag sluppit mäta på X2..

Ibland ligger facit där man minst anar det.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar