Translate

tisdag 16 juni 2015

Växellådor

När jag var på SVIS i torsdags så passade jag på att diskutera växellådor med Rolf. Han har ju tidigare renoverat den växellåda som satt i X3. Som är en av Typ M4 med Detaljnummer M40 och tillverkningsnummer 17. Förbryllande, eller hur?


Jag lärde mig bland annat skillnader mellan M4 och M40. Den tidigare M4 lådan har spaken förskjuten bakåt ett antal millimeter och små styrstift för locket jämfört med M40 som har kraftigare styrstift. Det betyder att man inte kan använda ett lock och spakställ från P1800 på en M4 låda. Detta faktum gjorde mig lite fundersam eftersom X3 fick spakställ från P1800 monterat 1963 när Åke köpte loss vagnen från Volvo

På hemväg från SVIS passade jag på att handla en M4 från Roine i jämförande syfte. Den växellådan har för övrigt samma detaljnummer som X2 på Volvomuseet 254160.

Man ser tydligt att det inte är samma gjutning av huset trots att bägge lådorna är av typ M4. Dom har små styrstift för locket bägge två.


Då inser jag att jag har ett P1800 spakställ som passar M4 och inte M40.





Artikelnummer och märkning är annorlunda.

Locket är märkt 504859 JM och halsen för växelspak är märkt 380202 JM.




P1800 produktionsbil har 380203 som jämförelse.


Vad står JM för?  Konstruktören?

Åke Björksund lät ju bygga om X3 med hjälp av en tekniker på Volvo 1963 för att slippa det ursprungliga länkaget med spaken bultad i kardantunneln. Man kan ju helt klart konstatera att detta spakställ som teknikern fixade till Åke har använts i utprovningen av P1800 prototyperna. Eftersom X1 var den vagn som testkördes och modifierades mest vid utprovning är sannolikheten stor att min låda och spakställ testats i X1 och sedan hamnat "på hyllan" för att sedan leta sig ned i X3 omkring 1963.

 Måste ringa Åke Björksund igen.....och Ante Larsson


Jag har ju skrivit om detta tidigare (8/7 2013)

Jag införskaffade tidigt två lock från Valp L3304 eftersom dessa borde kunna användas i X3 som ersättning för det gjutna lock som jag fotograferat i X2. När jag nu tar fram dom och jämför ser jag att det begagnade locket är gjutet för små styrstift....M4!  Det betyder att jag kommit över ett lock från förserievalparna L2304 som tillverkades i 90 exemplar. Det innebär att detta lock är "bolt-on" på bägge M4 lådorna. Har jag haft tur nu?  Jag tror det...

Har jag rätt om min teori med utprovning i X1 ovan så kanske jag borde renovera upp M4an från Roine med detaljnummer 254160 och använda L2304 locket på X3 och förmedla över den renoverade M4 med prototypspakstället med JM märkning till Jonas X1a.

Mycket nörderier och många frågor...









4 kommentarer:

  1. Konstaterade att halsen på min M40 låda också 380202 och inte 380203 (fast 380209 enl reservdelskatalogen?). Men mitt är pressgjutet och inget JM. Märkningen är på ovankanten, samma som 380203.. Locket är 380208 pressgjutet med stora styrpinnar. Även det har ett annat nummer i reservdelskatalogen 380207. Nummerserien är i närheten men inte samma. Undrar vad som kan skilja.
    En gissning på JM märkningen är att det är en av prototypleverantörerna som märkt med sitt namn. Den ser ut och vara sandgjuten vilket stödjer din teori med prototypartiklar. Kul nörderi... Kan det finnas något gammalt gjuteri i Köpingstrakten som kan ha hetat Jern&Metall eller något sådant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst borde det vara gjuteriets förkortning. Jag ringde upp Ante Larsson som konstruerat struten till P1800 och han hävdar samma sak och att det borde vara gjutet i anslutning till Köping. Men han kommer inte ihåg vad JM kan stå för. Jag måste hitta rätt gjuteri!!! Tänk om dom har gjutit Fruabilarnas lock och har kvar formen.....
      Skit i sillen, hårdgoogla nu! Vi måste ha svar på detta.

      Radera
    2. Hm...möjligen hetsade jag upp mig lite väl mycket nu. Jag har insett att man inte kan återanvända formen när man sandgjuter....

      Radera
  2. Efter några telefonsamtal har det klarnat.

    Företaget som gjutit prototyplocket är med 99% sannolikhet Johnson Metall i Charlottenberg, därav JM initialerna. Jag pratade med Ante Larsson, han kom inte ihåg, sen ringde jag Bengt Kvarnström på Svenska Medalj som håller på med mina emblem som i sin tur tipsade om Lars Sedenborg som har gjuteri i Kvicksund. När jag frågade honom var det som att vrida på en kran :-) ...men han är i branschen

    SvaraRadera