Translate

tisdag 30 juni 2015

Bakluckan justerad

Jag var ju inte riktigt nöjd med bakluckans form i vänsterkanten och i övre vänstra hörnet. Det var som en ås 3-6cm från kanten som var för hög i förhållande till resten av skinnet. Min bedömning var att den behövde krympas i det här området för att släta ut sig. Skulle jag våga sätta den nya bakluckan i eckolden.....nej.. jag fegade ur och ringde Bengt.

...och nu har jag varit där idag.  Min bedömning var bra, men det krävdes mer än lite eckoldbearbetning.

Lösningen blev en kort krympning med eckoldens fyrdelade krympverktyg omedelbart innanför ramen. Tyvärr inga bilder eftersom vi behövde fyra händer till luckan.

Sedan riktar Bengt ned skinnet utanför det krympta området med hammare utan mothåll



Nästa moment blir att sträcka skinnet lite på insidan om krympningen. Markerat med penna.



För att ha referens från originalluckan har jag gjort en formmall i kartong som vi kan testa med under bearbetningsprocessen.







Man kan säga att vi kavlar ut ojämnheten över en större yta när vi sträcker intilliggande områden.


Vi börjar att smida med hammare och mothåll, men sen kommer Bengt på att vi kanske ska testa att köra lite engelskt hjul över det markerade området.






Det går inte bra...det blir för stor bearbetning. Men som tur är, märker Bengt det och avslutar innan vi gått över gränsen.





Nu får jag ta över och smida ut partiet med hammare och mothåll.

Detta tar en god stund, men blir faktiskt över förväntan.

Det som fortsatt är kvar att bearbeta är en bumerangformad del av övre vänstra hörnet.

Det måste krympas mer här och vi kommer inte åt med verktyg eller maskiner.

Så det blir krympning med gassvets. Bengt värmer och slår ett hammarslag och jag står beredd och kyler med vatten direkt efter.

Plåten rör sig exakt som vi vill. 4-5 punkter så är det klart.


Lite finjustering med hammaren bara.

Jag är riktigt nöjd.  Tack, Bengt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar