Translate

måndag 15 juni 2015

Slutbloggat om båtmotorer

Nu har jag fått fart på båten igen.



 Midsommarturen är räddad med god marginal efter att jag tillbringat helgen i maskinrummet.





Jocke lade allt åt sidan och monterade och justerade in min nya SVIStopp i fredags.















Jag lyxade till det hela med nya tätningar för samtliga anslutningar i kylsystemet. Även kamremmen blev utbytt mot en ny och samtliga skruvar som var rostangripna.













Efterhand kom del efter del på plats och motorn blir komplett.









Det enda irriterande var att det lilla kylvattenröret under avgaslimpan som ansluter till oljekylaren ville läcka vid provkörning. Det är överjävligt trångt där naturligtvis.


Min bedömning är att oljekylaren sitter lite snett, men jag kompenserade med en extra o-ring i gummi för att tvinga in den riktiga tätningen längre tillsammans med Permatex packningsklister.

Då blev det tätt.

Tändningen måste finjusteras lite, annars är det helt klart.

Nu väntar nya tag i garaget med X3 istället

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar