Translate

fredag 12 juni 2015

Ny topp


Båtinläggen fortsätter på Bloggen...

SVIS hade en topp som hade rätt dimension på kylkanaler (det finns två utföranden på kanaler) och rätt gjutnummer som enligt lappen ska passa till 240.

Det är ju rent mardrömslikt att försöka hitta rätt topplock. Det finns hur många utföranden och artikelnummer som helst.

Men jag tror att enda skillnaden nu jämfört med min tidigare topp är ett par gängade hål på insugsidan som ska pluggas.

Men lite oklart är det allt...

Hoppas det går vägen.

7 kommentarer:

  1. Det där ser inte ut som bagaget på din P1800....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är Jockes firmabil...en Caddy tror jag :-) Jag vet vad du insinuerar...att jag fuskade och åkte vanlig bil. Hm.. du har rätt, måste jag erkänna. Dottern dök upp med hyrbilen V40XC så den fick det bli!

      Radera
  2. USA-topp? MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning, Thomas! På en lapp står det 240, en annan lapp B23FT, 740 och på den tredje etiketten verkar det vara till en B19. Jag blir nyfiken, vad får dig att misstänka USA marknaden?

      Radera
    2. Inget specifikt. Extra hål som måste pluggas fick mig att tänka på det. Det var alltid en massa onödiga hål i motordelarna där på 70-80-talet. MVH/C311///Thomas

      Radera
  3. Hej Mark. Jag ser inte riktigt men står det 1000160 som gjutnummer? Då är det bl.a en marintopp till AQ140 vad jag vet. Det finns två storlekar på kylkanalerna på olika volvotoppar, de kallas scp(small cooling passages) och bcp(big......). Den mindre scp är att föredra då dessa toppar håller bättre mot "böjning" och topplockspackningshaveri(långt ord). I övrigt finns det minst två diametrar på förbränningsrummet 92,5 mm /51.7cc och 94 mm/53.7cc. Hälsar Janne

    SvaraRadera
  4. Jag har det mindre förbränningsrummet, men eftersom jag hade de större kanalerna tidigare behåller jsg den storleken.

    SvaraRadera