Translate

måndag 22 juni 2015

Tennspacklingen fortsätter

Då var det bakluckans tur.

När man tittar på den gamla bakluckan så är principen för att justera springan mot karossen att tenna ut en vinkel för att få rätt springa.

På motsvarande sätt tänker jag tenna den nedvikta kanten och motsvarande kanske ett par centimeter in på bakluckans skinn för att få en snygg avslutning.




Som vanligt - först tennpasta, sedan brännaren och torka av efterhand som flussmedlet smälter.



















På med tenn i lämplig mängd
















Spackla ut

















...och så där håller jag på hela vägen runt



Sen filar jag först skinnet ut mot kanten.

Sedan jämnar jag till kanten något, men sparar vidare bearbetning tills den är inpassad mot kaross.

För att slippa ytrost från flussmedel så går jag över luckan med avfettning - jag kör med bromsrengöring - sedan en avrivning med Metal conditioner.




Vid filandet upptäcker jag att att luckans skinn är aningen för högt eller kupigt en bit in på övre vänstra hörnet....

Man skulle behöva krympa lite. Frågan är om jag ens vågar. Jag tror jag måste konsultera Bengt Blad. Vi ska löda ihop baklysen snart, jag tar nog med luckan upp till honom då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar