Det stålborstas, tvättas, slipas, avfettas, målas och så där håller det på av bara farten.
Så inte nog med att båtmotorn kommer att gå igen, den kommer att gå snyggare än tidigare också.
En första analys av det felande topplocket är positiv. Kammen ser mot förmodan frisk ut, det klassiska felet med ärgskador på fyrans avgasport är marginellt. Kylkanalerna ser fräscha ut.
Men jag har kört med för snävt ventilspel och sannolikt bränt en ventil av den orsaken. Det blir ventilsätesfräsning och planslipning nästa vecka.
Jag trodde du hade en AQ171. MVH/C311///Thomas
SvaraRaderaNä, inga twincam hightech grejer här inte ;-) B21 med V-kam, sötvattenkylning och dubbla Solex PHN44or
SvaraRaderaV-kam hade jag i min 945 Turbo SE. 235 hp/6000 rpm och 340 Nm. MVH/C311///Thomas
RaderaHej Mark,
SvaraRaderaHar följt din blogg med intresse. Hatten av för ditt hantverkskunnande, och att du tagit dig an X3:an.
Jag har en fråga då jag stött på problem. Köpte en jättefin E -70 för ett antal år sedan. Nu har jag lackat om den och är definivt inte nöjd. Inser att jag inte kommer få det resultat som jag förväntar mig av lackeraren.
Så göra en lång historia kort. Kan du rekomendera någon lackerare som fattar att nästan inte duger, utan det skall vara perfekt.
P1800 hälsningar
Rolf Birkestad
Ett annat tips på bra lackerare är Haga Bil och Lack i Österfärnebo. Mina bilkompisar i Dalarna har goda erfarenheter av dem
RaderaRichard i Katrineholm som bloggar om sin röda P1800 -61 chnr 115 har lackat sin på Lack-Consult i Norrköping. Jag har tittat på bilen och är imponerad av resultatet. Han som har lackfirman heter Peter Wall.
SvaraRadera