Translate

tisdag 9 juni 2015

Jag kan inte låta bli..


Vanliga människor hade ju bara bytt tätningar och smackat ihop motorn igen.  Jag har lite svårt för det av någon anledning.

Det stålborstas, tvättas, slipas, avfettas, målas och så där håller det på av bara farten.

Så inte nog med att båtmotorn kommer att gå igen, den kommer att gå snyggare än tidigare också.

En första analys av det felande topplocket är positiv. Kammen ser mot förmodan frisk ut, det klassiska felet med ärgskador på fyrans avgasport är marginellt. Kylkanalerna ser fräscha ut.

Men jag har kört med för snävt ventilspel och sannolikt bränt en ventil av den orsaken. Det blir ventilsätesfräsning och planslipning nästa vecka.

Till X3 har jag faktiskt fått NOS bakaxeln blästrad och den är nu lämnad för pulverlackering. Så det är inte bara båtjobb....men nästan

6 kommentarer:

  1. Jag trodde du hade en AQ171. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
  2. Nä, inga twincam hightech grejer här inte ;-) B21 med V-kam, sötvattenkylning och dubbla Solex PHN44or

    SvaraRadera
    Svar
    1. V-kam hade jag i min 945 Turbo SE. 235 hp/6000 rpm och 340 Nm. MVH/C311///Thomas

      Radera
  3. Hej Mark,
    Har följt din blogg med intresse. Hatten av för ditt hantverkskunnande, och att du tagit dig an X3:an.
    Jag har en fråga då jag stött på problem. Köpte en jättefin E -70 för ett antal år sedan. Nu har jag lackat om den och är definivt inte nöjd. Inser att jag inte kommer få det resultat som jag förväntar mig av lackeraren.
    Så göra en lång historia kort. Kan du rekomendera någon lackerare som fattar att nästan inte duger, utan det skall vara perfekt.
    P1800 hälsningar
    Rolf Birkestad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett annat tips på bra lackerare är Haga Bil och Lack i Österfärnebo. Mina bilkompisar i Dalarna har goda erfarenheter av dem

      Radera
  4. Richard i Katrineholm som bloggar om sin röda P1800 -61 chnr 115 har lackat sin på Lack-Consult i Norrköping. Jag har tittat på bilen och är imponerad av resultatet. Han som har lackfirman heter Peter Wall.

    SvaraRadera