Translate

måndag 8 juni 2015

Paus i garaget

Ni undrar nog vad jag håller på med eftersom inget händer här på bloggen.

Jag kan upplysa er om att det är båtens fel. Jag har en gammal daycruiser med Volvo Penta AQ140A...som egentligen är en marinkonvertering av Volvo B21 bilmotor.

Sjösättning i måndags kväll och den går som en klocka i tre distansminuter. Sen drar jag ned farten på grund av hastighetsbegränsning och när jag ska dra på igen så går den inte rent och är orkeslös.

Felsökning med synkverktyg, vacuummätare och kompprov

Det är betydligt lägre kompression på ettans cylinder och min diagnos innan jag river är att jag bränt en ventil. Dessutom är kammen sliten sedan flera år tillbaka. Kort sagt jag - jag får ägna lite fritid till att renovera toppen...eller byta ut den. SVIS har ju dessbättre lite grejer på hyllan som passar båten.

Men eftersom badsäsongen står för dörren......även om man inte tror det med tanke på vädret...så måste båten ha företräde framför X3.

Positivt är att det kanske blir lite mer fart i skrället efter kamaxelbyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar