Translate

fredag 26 juni 2015

Bromsslangfäste på plats och ännu mer tenn

Fästet för bromslang till bakaxeln är nu på plats och tennspacklandet fortsätter.

Den skarpsynte kan se den senaste registreringsplåten som varit monterad på X3.









En reflektion mitt i allt tennspacklande är att själva tennjobben går väldigt fort framåt.


Det som tar tid är framförallt finriktningen av alla ojämnheter man hittar när man testar med pansarfilen.  Området kring vänster blinkers fick underkänt och jag tillbringade säkert en halvtimme med hammare och olika mothåll innan jag var nöjd och tennspackling kunde inledas



Höger tröskellåda fick säkert en timmes finriktning innan jag var helt nöjd. Man kommer ju åt från insidans hål på vissa ställen...

På vänster sida kommer det ta lika lång tid





Samtidigt med karossen upp och ned kan jag konstatera att dörrspringan mot tröskel behöver två millimeter tenn också i princip hela vägen.

Dom pratar om att värmen är på väg....den är redan här kan jag meddela. Åtminstone i garaget. Gasolbrännaren höjer temperaturen avsevärt.

Nu gäller det att fila ned allt innan det blir för varmt ute. För detta är ett riktigt svettigt moment.

Öl ligger på kylning som tur är.






3 kommentarer:

  1. PA det är väl Älvsborgslän det....
    Har du semester? det bara haglar in uppdateringar..
    Det är bra, kämpa på innan solen kommer och stör garagetiden med bad och båtåkning..

    SvaraRadera
  2. Just det kom på att jag glömt bikarbonaten till den fuktade trasan att torka rent efter förtenningen...vad var dess uppgift nu igen?

    SvaraRadera
  3. Nej, Richard. Ingen semester ännu, men vi slutar 16 på jobbet nu..sommartid. Den där timmen är värd hur mycket som helst och spenderas helt och hållet i garaget. Fast sedan i fredags har jag bara åkt båt och badat. Jag måste ju utnyttja båten nu när jag lagt en massa timmar på renovering av motorn.

    Dessutom har jag fått ett gnissel i min 61a och vid demontering igår upptäcker jag att axialspelet är för stort på bakaxelns drivhjulslager. Så ikväll åker jag på att shimsa av och justera på höger sida.

    Lennart - du kan i princip köra med torr trasa också. Bikarbonatet i vattnet är bra för att neutralisera syraresterna i flussmedlet speciellt när du tennar omlottskarvar där flussmedel kan krypa in. Släta ytor som vid din senaste tennspackling är det ingen fara att köra utan.

    SvaraRadera