Translate

måndag 3 februari 2014

Fortsättning på framskärmsinpassningen

Passbiten uppe vid framrutan är nu klar på bägge sidor. Jag var lite osäker på höjden från pressningen.
På X1 är ju karossen modifierad och den har fått "vanlig" framruta från P1800 vid renoveringen på 60-talet. Jag fick hårdzooma gamla foton för att få klarhet. Kanten från kromlist och ned till pressning ska vara jämnhög hela vägen. Det gjorde att jag fick krympa den lilla passbiten ytterligare innan fastsvetsning. Kromlisten åkte på igen för att säkerställa att svängen får rätt form.













Till slut fick jag till det så att pressningen ligger rätt. Sen var det bara att svetsa och slipa i rask takt.














Höger sida klar!









..och som vanligt när man ska göra samma sak på andra sidan så går det otroligt mycket fortare! Så nu är även vänster sida klar. Kompisen Anders har varit med och assisterat hela dan, så tempot är högre också av det skälet!










Därefter gav vi oss på förlängningen av höger framskärm. Först punktas en lämplig remsa omlott ca 5mm. Stegvis uppkapning med 0,8 skiva, bort med överskottsremsa och ny punkt kant i kant.











Sen får Bengt hjälpa mig att tigsvetsa kanten. Sannolikt behöver jag bearbeta den jämn i Eckolden efter det.


När vi passar in vänster framskärm så är den inte lika fulkapad. Vi konstaterar nyktert att den inte behöver någon förlängning alls.

Det enda som är kvar nu är tillverkning av kanalen mellan huv och skärm i övre svängen. Området där svetstångens käftar är. Prototypen har en helt annan radie jämfört med en vanlig P1800. Både höger och vänster sväng måste tillverkas.


4 kommentarer:

  1. Det närmar sig, snart dags att fästa fast skärmarna. Som vanligt hög kvalité på allt plåtjobb..
    Sen kan det väl inte vara mycket plåtjobb kvar?
    Vad är nästa steg efter plåtjobbet. Preparering innan lackering eller blir det mekanik?
    Håll ångan uppe! //Richard

    SvaraRadera
  2. Du har rätt..plåtjobben börjar bli klara. Det blir snart tennpackling på agendan och lite planering av inredning. Du ska ju också tennspackla snart.. Vi kan ha tennspacklingskurs i garaget!
    Mekaniken kan vänta lite, där finns inte så stora utmaningar.

    SvaraRadera
  3. Tennspacklingskurs, jag kommer!!!!

    SvaraRadera