Translate

tisdag 4 februari 2014

Reafynd och lite småjobb

Igår var jag förbi lokala bygghandeln för att titta på ny köksblandare. På väg till VVS avdelningen passerar jag ett bord med varor till utförsäljning. Har ni också svårt att bara gå förbi? Tänkte väl det! Det blev ett impulsköp till riktigt bra pris som kommer väl till pass då jag snart ska börja tennspackla.

Sedan tidigare har jag en antik variant av detta från 60-talet. Nu blev det en uppgradering med 50år!



Annars blev det mest lite småpyssel igår kväll. Jag tog bort dörrstopparna. Det var för övrigt lättare sagt än gjort. Dom satt fast med en kullerförsänkt spårskruv M5 som stukats ihop med hammare och mothåll för att inte gänga upp sig. Det blev både kapmaskin, borr och spetsig roterande fil innan jag var klar. Anledningen till att jag vill ha bort dom från karossen är att dom ska kromas innan återmontering. Det var stil på detaljerna hos Frua!




Jag syratvättade insidan av bakskärmarna och resten av takets insida med Metal Conditioner också.

När jag skulle demontera motorhuven igen...sjätte gången? ..ser jag att huvstagets bandfjäder plötsligt tar i motorhuvens ram i stängt läge!!  Hm..det gjorde den inte förut, men jag inser att min sista justering av huvens springa mot karossen dragit huven bakåt 3mm och med hävstångseffekten blir det en helt annan position av huvstaget. Ok...fram med kapmaskin och flytt av fästet i karossen bakåt. Tur att jag såg det nu och inte efter lack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar