Translate

fredag 21 februari 2014

Bakstycket och funderingar om bakljus

Nu är jag nöjd med tennspacklingen av bakstycket och har suddat av alltsammans med slippapper och en tvätt med metal conditioner. Det är lite små ojämnheter kvar, men jag är nöjd. Det är ganska lätt att se de ljusare tennytorna och den mörkare plåten på bilden.














När jag justerade karossen vid bakljusen hade jag de bakljus som använts som dummy/test, men jag har en plan att använda blinkerssargar från P1800 som bakljussargar. Men...som vanligt...dom kräver modifiering.









Diametern är 100mm och jag måste ned till 93-94mm. Dom har en godstjocklek på 0.5mm. Formen och profilen stämmer bra med tillgängliga bilder.

 Möjligen får man korta dom lite, men diametern påverkas marginellt av en kortning. Om man kromar av, kapar bort en remsa och tvingar ihop kanterna och bearbetar den rund borde man kunna löda/svetsa ihop.  Vad tror ni? Blir det tillräckligt slätt i en fog för att kunna kroma om efter slipning när godset bara är 0,5?


6 kommentarer:

  1. Gör en hylsa som minskar i diameter och tryck sargen igenom eller gå till någon med ett rörkrympningsverktyg. MVH///C311

    SvaraRadera
  2. Jag har nämnt Austin A90 Atlantic bakljus tidigare. Har du kollat närmare? MVH///C311

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att den röda linsen kan användas? För själva kromsargen är ju en infälld historia?

      Radera
    2. Mitt minne måste nog svika på äldre dagar. Det var inte A90. Jag har sett baklysena på en bil men... jag återkommer om det kommer tillbaka i skallen. MVH///C311

      Radera
  3. Hej
    Vad tror du om koppar rör av lämplig diameter,,lätt att kraga,forma och kroma sen.

    SvaraRadera