Translate

tisdag 16 april 2013

Växellådstunnel

Det har blivit dags att konstruera en ny plåttunnel över växellådan. Den enda Frua prototypen som har den ursprungliga tunneln och växellänkaget är X2 på Volvos Museum. Min egen X3 blev ombyggd ca 1964 till P1800 produktionsutförande. Jag pratade med Åke som ägde bilen då och han berättade att han lät en tekniker på Volvo bygga om detta mest av komfortskäl då det gamla länkaget gav upphov till vibrationer.

Det ursprungliga utförandet har en annan form på plåttunneln som är lägre och mer långsträckt, samt att växelspaken är direktlagrad i en kulled som är fastskruvad i plåttunneln. Sen är hela tunneln skruvad i golvet, dvs den är löstagbar från chassiet.

Rent tekniskt förstår jag mycket väl att den byggdes om, det finns inga fördelar med den gamla konstruktionen. Men som ni redan räknat ut är det hard-core ursprungsutförande som gäller, så jag kommer att återskapa den gamla plåttunneln och växellänkaget.

Jag har fotodokumenterat växellådstunneln på X2 noga vid mitt senaste besök på muséet.











Här ser man profilen tydligt.  Det man också ser tydligt är Frua´s något bristfälliga lackering av chassie.
Det var väl inte så noga....
- Luigi, vernice su solo un po 'di nero, poi andiamo a pranzo!







Länkaget till spaken.

Jag har efterlyst detta både här på bloggen och i Classic Motor, men det verkar inte vara någon som har tips i nån riktning. Det är bara en simpel kulled, så det borde gå hyfsat lätt att tillverka. Men jag är rätt säker på att kulleden förekommer på andra samtida bilar. Frågan är bara vilken...




Jag gjorde även en pappersmall!











Med mått och anvisningar för skarvar och lock












...följt av anteckningar av alla tänkbara mått












Så här ser mitt utgångsläge ut. Ett stort gapande hål.
Men det ska vi snart råda bot på.

Jag har funderat lite på själva plåtarbetet och jag tror jag ska bygga en form av klent plattjärn som jag punktar fast i chassiet. Då kan jag forma tunnelns plåtsektioner över plattjärnformen tills jag är nöjd med utseendet. Jag har sett ett liknande förfaringssätt i en amerikansk bok om bilplåtslageri där man byggde ny tunnel till en Henry J som fick automat och V8.

2 kommentarer:

  1. Imponerande projekt. Handbyggda one-off är verkligen en prövning.

    andiamo a pranzo, hade varit hos Scaglietti så hade det varit att öppna dagens andra Lambrusco. I Uppsala är det väl fortfarande snus och ett par Pudas på menyn? :) MVH/C311

    SvaraRadera
  2. Hej Mark
    Kom att tänka på vw bubblans växelspak, något högre men kanske ombyggbar.
    Himla trevligt att följa din renovering
    //Janne G

    SvaraRadera