Translate

fredag 19 april 2013

Effektiv fredag

Idag har jag varit ledig och jobbat som en galning!

Jag vet att det där resonemanget är lite motsägelsefullt, men så är det. Jag har tillbringat hela fredagen i Uppsala hos Bengt Blad. Det blev en hel del gjort. Det är kul att få vara lärling vid min ålder. Man känner sig lite ung på nåt sätt i den rollen och det är man ju inte bortskämd med.

Målet var att försöka bli klar med ytterplåten framför vindrutan och samtidigt krympa och sträcka profilplåtar till motorhuvens yttre stomme. Det jag menar är dom plåtar som skall utgöra botten till stålprofilerna jag tidigare bockat.

Det som var kvar att göra på plåten framför vindrutan var skapande av Z-formen mot vindrutans kant, motsvarande 90 graders vinkling av framkanten mot huv och de nedvinklade partierna där vindrutetorkarnas axlar mynnar ut.

Jag började med bakkanten mot vindrutan. Först filade jag kanten helt jämn för att sickmaskinens mothåll ska ha en rak och slät linje att köra efter.

Halvvägs blev kanten vågig och det blev en liten sväng i krympmaskinen för att räta ut plåten.






Såja..slätt och fint!












Vinkel nr 2 av 3 klar.

Nu blir det nya trissor i sickmaskinen och ytterligare ett veck.








Klart!  nja..nästan iallafall. Det blir sannolikt lite finjustering vid montering.



Ok, nu är det dags för framkanten. Först försöker jag mäta ut kanten från gamla plåten......men det blir nästan omöjligt pga skicket. Det blir till slut en kombination av uppmätta mått och mallning från motorhuvens bakre kant.

Tusch strecket visar var 90 graders vinkeln ska vara.

Ytterkanten diffar på 0-3mm så jag utgår från minsta måttet och drar upp en tejpkant ....eller snarare en kombo av två tejpbredder för att få till en parallell perfekt ytterkant. Sen är det bara att slipa/fila av överflödig plåt in till tejpens kant.








Sen samma procedur som i bakkanten fast med bredare trissor i sickmaskinen för att skapa vecket och halvvägs måste jag krympa kanten i Bengts Eckold Kraftformer.

När plåten rätat ut sig blir det fler omgångar i sicken.

Kanske 10-15 upprepade körningar innan 90 graders veck uppstår.

Sen får jag krympa kanten för att överplåten skall linjera snyggt med motorhuvens kurvatur.

Efter lite justering med hammare och mothåll stämmer kanten mot huven ganska bra.

U-kanten mot huven gör jag separat och svetsar fast enligt Bengts direktiv. Den får jag tillverka senare.









Nedsänkningarna för vindrutetorkare tänkte vi först försöka driva ned med hjälp av mina frästa stålbitar, men efter lite diskussion och testande så beslutar vi oss för att istället göra dessa lösa och svetsa i dem efter att den stora plåten är fastsatt på bilen.

Bengt TIG-svetsar dessa och vi tar hål men en stans för torkarnas axlar...men jag gömde plåta det!






 ..och den passar på karossen!

Puh!!
Småjusteringar , men inget mer kommer att krävas som det ser ut.

Plåtporr....











Nog om den där. Den andra målgången var de yttre plåtprofilerna för motorhuvens nya förstyvning.

Här blev det hårdkörning i Eckolden. Sidor och främre kant fick smaka på krympverktyget och den bakre delen fick sträckas på motsvarande sätt.

Grundformen går ganska snabbt att få till, men finliret innan man är nöjd är säkert 70% av jobbet

Det blir lite svets i hörnen och jag planerar att göra en kryssplåt i ett stycke i mitten.



Jag blev riktigt nöjd med detta.

Blev tvungen att fira med en Oppigård Amarillo Ale.

Den får 4 punktsvetsar av 5 i betyg!

Tjena!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar