Translate

tisdag 9 april 2013

Nu lägger jag på locket

Med en renblästrad och grundad bottendel till höger sidas kanal framför vindrutan var det dags att skapa ett lock. Pappmallen är ju klar sedan tidigare. Jag börjar med att grovt klippa till en ny plåt.









Utprovning...

Som ni kan se i bildens nedre högra del har jag också kapat bort den gamla stödplåten på skärminfästningen även på höger sida.

Den passerade inte kvalitetskontrollen på Carozzeria Pietro Frua filialen i Saltsjöbaden...
Sedan tar jag en falstång för att massera fram de pressningar som finns på den gamla plåten.
Det blir även lite bearbetning i krympverktyget innan det börjar stämma. Jag borrar också små hål för att markera var vindrutetorkarnas axlar och spolarmunstyckena skall titta ut. Den övre kanten bockar jag ned ca 3mm, medans den nedre kanten svetsas kant i kant 90 grader.






Börjar bli dags för montering!

Inte helt 100...men jag får lägga i en smal remsa plåt till vänster. Den krympte helt enkelt lite av all min bearbetning!




Nu är det bara att finslipa nederkanten och svetsa på...



Blev rätt bra till slut.

Som ni ser blev det också en liten passbit i avslutningen av skärmbalken mot A-stolpen

Nu är det bara att finjustera den tidigare tillverkade främre plåten mot torpedväggen!


Den visar sig passa betydligt bättre än den vänstra som jag fick justera en massa gånger i krympverktyget.

Höger sida behöver endast finklippning innan fastsvetsning.








Som ni ser är det en pressning nedåt på både höger och vänster sida som jag återskapat exakt som det var från början. Plåten är plan i övrigt och det ska vara öppet mot motorrummet. Det betyder att det kan komma in vatten här vid motortvätt och körning i regn...som bildar en liten insjö i pressningen. Jag kan ju inte borra dräneringshål, för då blir det blött på mattan... borde ju varit en liten ränna ut mot torpeden, eller hur....eller pressning uppåt, men nu var det inte så från början.
Bara att gilla läget!


Nu ligger den punktad på plats.

Dags att följa upp med mer svetsning!









En timme senare....

Äntligen färdigsvetsat och slipat. Nu ser man helheten och det är precis lika som Frua ursprungligen konstruerade.


Det kändes som vänster sida tog en evighet, men detta gick undan på ett helt annat sätt.

Nästa moment blir montering av luftintagets undre regioner som jag delvis tillverkat tidigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar