Translate

onsdag 10 april 2013

Luftintag mot kupéfläkt

Känns lite lyxigt att kunna plocka fram tidigare producerade plåtar för montering. Det är nu dags att montera plåtbitarna som sitter på torpeden mellan friskluftintaget och värmepaketet. Jag har sedan tidigare gjort en bottendel med dränering och två sidostöd och det som kvarstår att bocka till är en plåtomslutning i bakkant av friskluftintaget.

Häng med!

Så här såg det ju ut från början innan jag började kapa bort delarna.









Jag börjar med att passa in nya bottendelen. Nu fick jag även lägga dit den nya ej helt färdiga övre plåten för att markera med penna exakt var hålet för friskluftintaget hamnar. Detta för att kunna centrera bottendelen i sidled.








Sedan testar jag att montera fläktkåpan för att se om det lirar ihop. Jag får justera ett par millimeter i sidled innan det passar ihop. Monterar jag bottendelen fel så linjerar ju inte övre och nedre fläktkåpa.







Den fixeras med ett par svetspunkter och finriktas lite.











Kanten mot övre fläktkåpan riktas och jag svetsar fast den permanent.











Då är det dags att placera sidostycken och fästa dem. Samma sak här. Justering mot övre fläktkåpans öppningsbredd och justering i längsled så att stöden inte är i vägen för övre karossplåten som senare ska monteras ovanpå allting.







Efter en stunds justerande är jag nöjd och kan svetsa fast dessa också.

 Det är lite lustigt att de övre flikarna på sidoplåtarna bara ska vila mot den övre karossplåten. Min plan är att måla detta med epoxigrund och lägga kitt mellan ytorna så att det inte blir "skavsår" med tiden.











Jag provar återigen att montera övre fläktkåpan och får justera kanten lite till så att allt passar till belåtenhet.

Det som är kvar är lite gassvetsning mellan sidostöden och dräneringsrännan. Jag kommer inte åt att slipa där och det är lättare att hålla koll på tillsatsmaterialet om jag gassvetsar.....men jag ville inte avsluta kvällsjobbet med 10 min gassvetsning pga brandrisken...så det får bli nästa pass.

Nästa pass ska jag också göra en bakre plåt som håller ihop sidostöden i luftintagets bakkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar