Translate

tisdag 16 april 2013

Blixtsupport från Amazonklubben

En detalj i sammanhanget växellådstunnel är att den tidigare plåtslagaren som bytt ut golvet på X3 också har kapat bort den lilla bananformade förstyvningsbalken som sitter mellan stolarna. Man ser märken efter punktsvetsarna. Den skall vara kvar där och sitter således både på X1 och X2. Min enda gissning till att den blev bortkapad är att den inte satt där på gamla X3 golvet och att ombyggnaden till P1800 växellänkage 1964 och därmed ny tunnel föranledde borttagandet.

Hursomhellst vill jag ju ha dit balken igen.

Min första tanke var att alla Amazon-karosser har den balken och att det vore ganska lätt att hitta en skrotbil som kan donera en balk. Så jag mejlade kompisen Jonas Rasmusson i Amazonklubben. Ganska omgående fick jag tillbaka mejl och bilder på golv där balken saknades och Jonas var lite fundersam vilken balk jag pratade om.....hm...Kan det vara så att bara B16 Amazoner har den balken?  Jo, så var det ju. Då blir ju plötsligt antalet donatorbilar ganska litet så jag sa till Jonas att jag bockar och svetsar till en balk själv...det borde gå på en kväll.
-Nänä..sa Jonas. -Jag lägger upp en fråga på vår Facebook grupp. Nån kanske har en B16 kaross....

I det här läget var jag klar över att göra en ny balk.

MEN, imorse landar denna bild i min inbox med frågan hur stor bit jag vill ha bortkapad!!!

Det är Jonas kompis Eiler i Grästorp som har en kaross stående som är tänkt att skrotas..och inte nog med det.....

Jonas passerar Grästorp om en vecka och tar med sig balken hem till Stockholm.

Hatten av för Jonas Rasmusson och Amazonklubben!!!  Stort tack på förhand!

PS. Jag kollade måtten på den vanliga P1800 växellådstunneln under tisdagskvällen och kan bekräfta att det är orsaken till att förstyvningsbalken är bortskuren. Den får helt enkelt inte plats om man använder P1800 växellådstunnel. DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar