Translate

torsdag 11 april 2013

Luftintag mot kupéfläkt - Fortsättning

Först blev det lite gas-svetsning av sidostöden så att de tätar fint mot bottenplåten. Jag vill ha tätt och det är svårt att slipa vid dräneringen.













Med sidostöden på plats var det dags för ett "bakstycke" som bildar bakre del av friskluftintaget. Jag har sparat den gamla plåten och tar bara mått som jag överför till ny plan plåt. Den är lite för simpel för att jag ska orka göra en pappmall. Den får även passera kantviken för att få en vinklad kant som korresponderar med plåten den skall svetsas mot. På den gamla plåten ser ni skarven med rödpenna.
Det blir även en liten krymp och sträck behandling för att den ska passa mot den underliggande plåten på karossen som inte är 100% plan.





Med upp- och nedvänd övre karossplåt kan jag anpassa bakstyckets övre kant mot luftintagets hål.
Nu börjar det likna något!













Provmontering....mmm..jo, det passar rätt bra. Dessutom finns det ju lite justermån då plåten flexar lite i överkant.

Jag lägger på den halvfärdiga övre karossplåten och testar och jag tycker nog detta borde passa rätt bra.

Dags att starta svetsen!
















Sådär ja. Nu sitter den på plats också.

Det är lite "småsvetsning" med gas i hörnen kvar, men det tar jag imorrn.

Innan montering av den övre plåten får jag frisera bakkantens höjd, annars börjar denna del av karossen bli klar nu.




Planen nu är att slutföra övre karossplåten med luftintag tillsammans med Bengt i Uppsala. Att få den delen på plats är en förutsättning för att kunna börja rekonstruera motorhuv och anpassa front och framskärmar till Frua specifikation.

Men det finns annat att göra också. Jag skulle kunna påbörja ny växellådstunnel efter mallen jag gjort efter P958-X2 på Volvo muséet. Både X1 och X3 är ju sedan tidigare ombyggda med P1800 växellådstunnel och så kan vi ju inte ha det. Planen är att bygga tillbaka till ursprungligt växellänkage och lägre slankare plåttunnel. Inga förbättringar av ursprunget är tillåtna!!!!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar