Translate

tisdag 30 april 2013

Motorhuven rensas

Igår började jag med motorhuven igen. Jag har ju tidigare visat det plockepinn av nyproducerade profiler och plåtar som ska utgöra ny stomme. Så det var dags att rensa ut den gamla stommen och frigöra ytterplåten som jag skall ge ny stomme. Ytterplåten är ganska rostigt på insidan, men jag känner starkt att jag måste bevara det jag kan av Frua-plåten som finns kvar på bilen.

Jag började med att försiktigt kapa ett skikt plåt längs med ytterkanten nere i 90 graders vinkeln där stommen möter ytterplåten.










Eftersom det var ganska rostigt fick jag vara väldigt försiktig med kapen så jag inte kapade i ytterplåten.

Men det gick fint. Inga ofrivilliga slitsar på fel ställen.

Den gamla stommen kunde frigöras riktigt snyggt.







Sen testade jag lite olika metoder att ta bort den punktsvetsade kanten. Det skulle visa sig att den satt med ganska svaga svetsar och enklaste sättet var att med hovtång försiktigt bända isär plåtarna tills svetsarna släppte. På vissa ställen fick jag hjälpa till med slipmaskin för att försvaga den inre remsan.

Det gick lättare än jag hade föreställt mig och utan deformering av ytterplåten.




Det blev en snygg liten hög för vidarebefordring till soptunnan!










......men vad nu?  








...plåtremsorna börjar röra på sig!

Hm..spöklikt...bäst att spara dessa remsor också.

Måste vara Pietro Fruas ande som är med mig i garaget under renoveringen!









Nästa steg blev renslipning av kantens insida och en mekanisk rensning av insidan med hjälp av fiberrondell och svart grovrengörare.








Följt av kemisk rengöring - jag har hällt i syra-baserad rostborttagning (nu testar jag Smedjans rostborttagare) som jag kommer att skvalpa runt tills det är rent från rost.

Jag gör detta inomhus så inte småfåglarna tar det för att vara ett trevligt fågelbad. Jag gissar att det svider om fötterna om man landar här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar