Reservhjul i P958-X2 (bild från boken) |
Hm...tänkte jag... Trelleborg SafeStar, med vit sida! Såna måste man ha på X3!
Sagt och gjort...ut med budskapet bland kompisarna.
....och det nappade ganska omgående när kompisen Jonas Rasmusson berättade att dom där också var originalmonterade på Amazon i slutet av 50-talet. Hm ...inte helt långsökt, tänkte jag. Volvo skickade alltså ner standardhjul till Frua.
Sen dröjde det max ett par veckor innan Jonas hade fått tag på det första "oanvända" SafeStar däcket åt mig. Ja, ett oanvänt reservhjul förstås. Ska man köra på bakelit vill man ju åtminstone ha fullt mönsterdjup;-)
Sen ramlade dom in i garaget, ett i taget med ett par veckors mellanrum. Några helt oanvända och några med mycket lite slitage
Jonas är fantastisk!! Tack!
Men jag saknar fortfarande ett femte Trelleborg SafeStar 5,90 x 15 till reserven. Det bör vara oanvänt eller åtminstone nästan okört.
Någon som har ett liggande??
Dessa blir att betrakta som utställningshjul. Jag vet att dom inte fungerar att köra på i trafik...åtminstone inte på våt vägbana. ..så oroa er inte!!
Jag har egna erfarenheter från min P1800 -61 att köra på "oanvända" Firestone Cavalino från 1973 i regn.....det var extremt läskigt. Numera utbytta mot friska däck. Jag har ingen lust att krocka och behöva argumentera med MHRF Försäkring om att det var så snyggt och tidstypiskt mönster.....
Fälgar då? Jo det är vanliga 4x15 plåtfälgar från Amazon och PV Bör vara datumstämplade med 57. Jag behöver fler! Kolla om ni har några liggande. Dom bör vara hyfsat rostfria, dvs ingen gravrost iallafall.
Jag har märkt att de både förekommer märkta Sankey och Kronprinz (kpz) som var två underleverantörer till Volvo. Lite osäker på vilken modell som är mest korrekt? De fyra slitsarna mot yttre fälgbanan är lite större på Kronprinz.
tja jag kan ha fälgar liggnade, påminn mig så kollar jag om nån dag, ligger hemma förkyld nu.
SvaraRaderaskicka mail till mattias "snabelA" lavett . se
Mvh Mattias Lavett , Sandviken