Translate

måndag 2 februari 2015

Motorn monteras

Ni kanske undrar om jag börjat med motorn?  Visst har jag det. Som vanligt börjar det jävlas och gå illa redan första timmen. Ni som har gjort detta förut vet nog vad det handlar om....

Just det - bakre tätningen för vevaxeln!

Vilken skitkonstruktion jämfört med B18/B20.

Jag har ju gjort det här förut, men det var 1989-90 och det är som med allt...man förtränger tråkigheter.






Övre delen är den halvmåneformade aluminiumkonsolen på bilden.

Tätningsbricka för kamaxel är monterad också.


Vad var det som gick snett då undrar ni säkert...?

Jo, jag monterade halvmånen i plan med packningsytan på motorblocket. (delen med 5 skruv)







Plockade fram lagersatserna.















Sedan ville jag kontrollera ramlagerspelet med Plastigage. Det såg bra ut på alla tre. Kanske lite överkurs, men jag tycker man ska vara noga med sånt.








Jag tar bort plastigageresterna, smörjer, monterar axeln och filtbiten i bakre tätningen.

Momentdrar överfallen stegvis upp till 10kgm. Då går inte axeln runt..jag kan inte rubba den.....!?   Vad göra?

Ringa kompisen Rally-Jörgen som har öppnat B16-supporten....

Ja, dvs han är förkyld och har tråkigt och tycker det är rätt kul att jag bygger motor. 
-Du har fel lager eller har monterat tätningen fel snörvlar han fram. Man måste vara jä,,igt noga.

OK, men eftersom jag kontrollerat lagerspel så är det tätningen som är boven....mycket riktigt

Den sitter förskjuten 1mm åt sidan. Detta ser jag efter att filtremsan demonterats och jag kontrollerar med bladmått.

Bara att ta ur vevaxeln igen, justera, kolla med bladmått följt av återmontering. Puh...nu snurrar den som den ska. Dessutom drog jag fast den med någon tiondels mm över blockets packningsyta för att vara helt säker på att de små gaffelformade packningarna ska täta. Tunt med Permatex packningsklister på tätytorna och gänglåsning på skruvar.

Sedan monterar jag den undre halvan av tätningen (övre i bild då blocket sitter upp och ned)


När den sitter på plats ska man driva i trälister bredvid insexskruvarna. High Tech...eller hur?

Tur att jag har sex pinnar liggande för två går sönder innan jag är klar.


Såja, nu är bakre tätningen på plats och axeln snurrar.


Det där var ca tre timmar, tre supportsamtal och 20 svordomar. 

Lärdomen är att man måste vara extremt noga vid monteringen av övre halvmånen för tätning.



Jag byter sida och börjar montera packning och främre gavelplatta på motorn. 

Sedan drar jag ur alla gängor med gängsnitt lite försiktigt. Ett av hålen hade en liten grad som låg fel.
Efter detta kollade jag vevlagerspelet med Plastigage. Bra det med. 



Sedan blir det dags att montera kolvar och stakar. 

Jag börjar med att kontrollera kolvringarnas gap med bladmått i loppen. Möjligen överkurs också då loppen är borrade...men som sagt. Inga problem - 0,30mm

Sen monterar jag och Viktor (sonen) kolvringar, kolvbultar, låsringar och vevstakar.

Jag hade ju sett fram emot att använda min SVO kolvmonteringsring...men den funkar bara för standardkolvar inser jag. 0,020 går inte igenom.

Typiskt - så jag får ta fram den vanliga kolvringskompressorn. Jag drar ihop den och håller hårt mot blocket och Viktor knackar försiktigt ned kolvarna med hammarskaftet. 

Fyra plopp senare sitter dom i loppen.

Nästa pass ska jag montera vevlager och dra fast dom mot vevaxeln.

Tja vad ska man säga - det börjar flyta på efter en trög start.
Ni märker också att bilderna blir suddigare på slutet - motorolja på linsen!

Tack, Jörgen för tips och trix!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar