Translate

torsdag 19 februari 2015

Det börjar ordna upp sig....eller

Igår blev oljepumpen utskriven från Dr Jocke.

Kuggdrivningen mot kamaxeln är nu injusterad med bladmått 0,15 mot pumphus, fixerad och precisionsborrad (3mm) på plats med ny 3,2mm rörsprint.









Jäkla Volvo och leverera sekunda oljepumpar. Fast hade det varit ett hål i axeln hade pumpen inte funnits kvar på hyllan i 50år....jag gissar att den varit ut i verkstan och vänt ett par gånger. Vad tror ni?















Ok, men nu sitter den där iallafall. Förhoppningsvis rätt växlad mot kamaxeln enligt boken. Jag har kollat med gradskiva och det borde stämma.

Jag har jämfört motorfärg också. Min egen motor var ju mer rostig än röd men jag har polerat upp en originallackad ventilkåpa från en annan B16A och jämfört med både Volvo Penta röd motorfärg och Biltemas röda motorfärg. Dessa två är för övrigt helt identiska i kulör. Det stämmer väl med originalkåpan. Jag kan ju inte ta gift på att kåpan är original, men den gamla gula dekalen tyder på det iallafall.

Men Volvo PV klubbens motorfärg är mörkare. Men jag har ju ingen lust att penselmåla. Ska det vara ännu mörkare röd och lite mindre orange ton i det röda?

Svårt...synpunkter eller tips tas gärna emot.

Hansen Racing har Pontiac engine red på spray. Mer lik PV klubbens färg.  Googla bilder får ni se. Nog tycker jag att den ser mer röd och mindre orange ut jämfört med mitt prov

Just nu kan jag inte bestämma mig för om detta är jobbigt eller kul......


Sen har jag upptäckt att jag saknar en detalj.

Två centimeter till höger om min tumme ska det sitta en plåtklammer som håller fast vattenrören med fästöra mot bakre grenrörsskruven. En klammer som håller bägge rören.

Nån som har en sån liggande?
..art nr 191409













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar