Translate

torsdag 12 februari 2015

Det börjar likna motor

Det går inte fort - jag har parallellt börjat renovera ett sovrum i huset också. Det stjäl tid från motorbyggandet.

Men lite garagetid blir det.







Ny kamdrivning, nya lyftare, nya stötstänger och nyrenoverad topp med renoverad vipparmsbrygga monterad.

Jag monterade de 2mm längre stötstängerna från B16A och ska testa efter ventiljustering om dom ger bättre vipparmsgeometri än de kortare.











Sen såg jag ju den här bilden i verkstadshandboken....








...och då blev jag ju tvungen att ta fram min likadana momentnyckel!

Allt för känslan!








8 kommentarer:

  1. Vänta nu...har jag gjort en blunder. Måste inte vattenpump monteras först och sedan termostathus på topplocket....och först efter det montera topplock på blocket med den lilla slangstumpen i mellan?

    SvaraRadera
  2. Blir det dubbla fuggisar på den också? B16 sport?

    SvaraRadera
  3. Ser Bara bra ut / Peder Umeå

    SvaraRadera
  4. Det här flyter ju på riktigt bra nu.
    Är det inte snart dags att tänka på nästa projekt nu Mark? Den sist tillverkade 1800ES ch nr 8077 skall nu väckas ur många års törnrosasömn. Phlilip Eskridge behöver hjälp med en seriös removering av mekanik, säkert lite rost också (men inte så mycket då den gått i Florida precis som min) och lackering? Eller har du eller någon annan tips på lämplig verkstad?

    SvaraRadera
  5. Det blir dubbla SU. B16B.
    Renovera ES...nä jag passar på den. Lokalt i Uppsala finns ju iofs han som renoverar sportvagnar. Helenius? Jag kommer inte ihåg vad firman heter..är det Sportscars?

    SvaraRadera
  6. Competition Motors ska det vara. Johan Helenius i Alunda utanför Uppsala. Be Philip kolla med honom.

    SvaraRadera
  7. Tackar X3, skall tipsa Phillip om denna. Fler tips mottages tacksamt om han skulle vara fullbokad.

    SvaraRadera