Translate

torsdag 5 februari 2015

För petig för mitt eget bästa

Igår plockade jag fram mina stötstänger till motorn. Både dom gamla som satt i och alla NOS som jag samlat på mig. Efter tvätt av dom gamla så börjar jag mäta och konstaterar omgående att det sitter längre stötstänger i motorn från en B16A - 212mm!? Jag kollar märkningen på kamaxeln och den är korrekt B16B. Hm..

Tyder på någon form av renovering tidigare. Korrekta B16B stänger ska vara 210mm.

Sen börjar jag rulla stötstänger på diskbänken för att kontrollera att dom är raka. Efter en kort stund har jag dömt ut 80% av alla jag har som lite krokiga..Både de som satt i motorn och de nya....Då har jag en rejäl knippe NOS som utgångspunkt. 6 av 28 är ganska raka....

Nämenvaf-n!!  Hur har alla sekunda stötstänger hamnat på mina hyllor, tänker jag





Eftersom jag ska till Stefan och hämta oljetråget kan jag lika gärna svänga förbi Jocke på motorfirman för en second opinion.

Jaha..då börjar han rulla dom en efter en på kanten av en låda så ändarna sticker ut några centimeter....
Bra, Bra, Bra, Bra, Bra...säger han

Vänta nu säger jag. Duger dom där?  Är dom verkligen bra?

Då börjar Jocke lära mig hur dom tillverkas och varför man inte kan rulla som jag gjorde...jag ger mig. Man måste alltid acceptera lite kast i ytterändarna tydligen.


Efter den kollen är det 2 stycken som känns lite tveksamma. De övriga är bra.

På frågan om 210mm eller 212mm längd så beror det på kamaxeln och hur vipparmarnas geometri påverkar ventilen genom stötstångens lyft. Eftersom jag kommer att stoppa i VPs ersättningskam från Isky som är marginellt annorlunda slipad jämfört med originalet så får jag testa med båda stötstångslängderna och se vilka som gör att vipporna rör sig centrerat på ventilens topp.

Man lär sig...

Jo, sen var ju oljetråget TIG svetsat också. Tack Stefan! Nu går det att montera givare för oljetemperatur.


8 kommentarer:

  1. Det är väl inte antydan till spricka som syns på oljetrågsbilden, ca kl 12? Precis i svetsen och uppåt. /Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skarpsynt, Thomas! Jag får kolla när jag kommer hem. Vore ju kul om man kunde reklamera nåt till grädd-svetsarn ;-)

      Radera
    2. Visst är det en liten spricka!! :-)

      Radera
    3. Yrkesskada. Jobbar bla med VT på svetsar. Är ju lite tråkigt om det skulle blöda där när motorn är monterad. /Thomas

      Radera
  2. Bascirkeln på kamaxeln avgör längden på stötstängerna. På B18-B20 fick jag även plana av bockarna till vipparmsaxeln för att få rätt geometri. Jag använde ihåliga krom-moly stötstänger med ipressade ändar. Överkurs för en standardmotor men kan läggas till mer eller mindre värdelösa kunskaper. :) MVH///C311/Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, bascirkeln på Isky kammen jag monterat är lite mindre än originalkammen. Då borde jag teoretiskt vara mer rätt ute med de längre stötstängerna 212mm än 210mm? Eller tänker jag fel?

      Radera
    2. Är bascirkeln mindre ska stängerna vara längre, generellt med standardkammar. Om toppen är mycket planad (lägre) ska stängerna vara kortare. Det fanns olika längder original. Om man har jättemycket lyft så ska inte stängerna vara för långa för då kan vipporna vinklas för mycket vid max ventillyft. Det är då man kortar av stängerna och bockarna till vipparmsaxeln. MVH///C311/Thomas

      Radera
    3. Då testar jag först med de längre stängerna hur vipporna påverkar ventilerna. Toppen är lite planad, men bara tillräckligt för att täta bra. Samma med blockets toppyta. Tack, Thomas!

      Radera