Translate

lördag 21 februari 2015

Laga fästen till kromlister

Inför reparationen av en del fästen till kromlisterna tänkte jag "övningsköra" lite. Fästena till de flesta kromlisterna är gängstång i stål fastlödd på en mässingsbit som sedan är tennlödd på kromlisten i mässing. Gängpinnarna är bortrostade  på minst hälften...

Jag är inte riktigt van vid lödning.....därav övningskörningen

Dessutom är jag lite småsnål. Jag har en hel bunt mässingslod liggande och tänkte att det borde bli bra att använda dom till att löda fast gängstång på små mässingsvinklar till kromlisterna.

Mmmmm -visst....gick ju jättebra! Provbiten till vänster. Trots bra rengöring och rätt flussmedel blev det rena bombkratern.

Då tog jag fram en silverlodpinne och provade på en annan bit.  Den högra.

Plötsligt blir det helt perfekt.

Varför går det inte att löda med mässingslod?  Jag fattar inte..!

5 kommentarer:

  1. Silverlodpinnar med flussmedel. Dyrt men bra. Jag löder fast svetsmuttrar med det. MVH///C311/Thomas

    SvaraRadera
  2. Silver funkar alltid bra. lödde fast min anslutningsnippel för oljetemp i tråget med silver.
    Bitarna måste vara kliniskt rengjorda med tex. slipduk..

    /Hasse

    SvaraRadera
  3. Hej Mark,
    Mässinglod finns i många versioner så det gäller att hitta rätt sort. Det svåra är att lodet smälter samtidigt som själva godset, ca 900 grader.

    Silverlod är mycket enklare och håller bra. Billigare blir silverkopparfosforlod och är mycket enkelt att löda och få tätt. Arbetstemperatur ca700 grader och ger marginal till mässingens smältpunkt! Finns på Jula och vvs butiker med rätt sortiment. Vid lödning i mässing måste fluss användas!
    Hälsningar Janne

    SvaraRadera
  4. Hej, lyckats plöja igenom hela din renoveringsblogg nu under ett par dagar och jag är djupt fascinerad och imponerad över hela projektet, allt ifrån att det är en Frua-prototyp, det imponerande plåtjobbet samt din nogrannhet i alla detaljer! Så inspirerande och härlig läsning, ens eget plåtprojekt känns väldigt överkomligt numera...
    Mvh Manne

    SvaraRadera
  5. Tack för tips om lod att använda.

    Manne - kul att du blir inspirerad! Men man är nog lite tokig som lägger ned dessa timmar...

    SvaraRadera