Translate

fredag 4 januari 2019

Justering av stolar

Stoljusteringen är ett ämne som krävt omtag.

Inledningsvis för flera år sedan lagade jag justerarmarna på stolarna utifrån vad jag trodde var de ursprungliga justeringarna. Det var en rätt tafflig plåtflik som hade en rund knopp längst ut.

Sedan besökte jag Volvo Museum och fick möjlighet att studera X2 väldigt ingående. Jag kunde konstatera att X2 har oerhört eleganta kromade justerarmar som likt en svanhals sticker upp i framkant på stolarna.

Jag kapade bort de tidigare plåtarmarna och började snida ihop något liknande.

Sen kom Richard förbi och sågade min italienska tvådelade lösning där jag tänkte mässingsgjuta den övre delen och skruva eller nita den mot ett 3mm grovt (ja-ja..tunt då) stål.

Det där kommer inte hålla sa Richard och viss bevisning fanns ju i och med att X3 armarna gått av på ett sannolikt tidigt stadium.




Sen inser jag att det blir radie i U-profilen om jag gjuter övre delen och då måste ytterligare material slipas bort från den redan tunna armen.

I det här läget är det 2-0 till Richard

Skrotlådan - igen!

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar