Translate

onsdag 30 januari 2019

Blanklister runt bakrutan

..saknas på X3. Oklart när dessa försvann. Jonas trodde att dom fanns när jag köpte bilen i delar av honom, men vi hittade dom inte.

Nåväl - det här med saknade delar är ju nästan ett normalläge för renoveringen av X3.

Bara att kavla upp ärmarna lite till.

Principen är samma som för produktionsbilarna som omväxling...  :-)  alltid något. Det betyder att jag åtminstone inte behöver tillverka något från "scratch"

Vid första anblicken ser ju bakrutan ut att vara likadan som på en produktionsbil, men den har naturligtvis en annan form.

Samtidigt passar faktiskt en gummilist från en produktionsbil, så omkretsen är snarlik. Dvs längdmåttet på omkretsen.

När jag försöker passa in lister från en P1800 61a så stämmer radien skapligt i nedre hörnen, men mindre bra i de övre.

Dessutom ser listen för kort ut vid taket och motsvarande lite för lång i nederkant


Hm...

Kroma av dessa mässingslister och sedan försöka bocka till dom så mycket materialet tillåter och sedan eventuellt snitta och löda med silverlod.

Eller...?

Nån som har erfarenheter av att modifiera såna här lister som kan ha tips?

2 kommentarer:

  1. skall det inte vara skarvstycken både på ovan och underdelen? dessa täcker ju av en del. jag har för mig att det var lite trickigt att få till bak på min också. men det löste sig för det är ju al i mina. så lite justering på formen i "hörnen" var möjligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, skarvstycken ska även jag ha. Jag kromar av dom och får se hur det går.

      Radera