Translate

onsdag 16 januari 2019

Den inre backspegeln

Tyvärr saknas den inre backspegeln på X3.

Jag har en del bilder att tillgå och måste tillverka något liknande. Utgångspunkten är ett parti innerspeglar jag köpt på Ebay där åtminstone en av dom är rätt i storlek och design. Kanske inte 100%, men eftersom alla tre prototyperna verkar ha lite olika innerbackspeglar tar jag mig lite konstnärlig frihet.

Det är dessutom en detalj som är lätt att göra om ifall något ännu bättre skulle dyka upp längre fram.

Man ser tydligt att X1 till höger har en betydligt smalare spegel jämfört med X2 till vänster.

Zoomar man X2 ser man bredd i förhållande till luftintagsgaller så jag har en god uppfattning om breddmått. Min Ebayspegel stämmer med fint med måttet

Det är sämre ställt med bra bilder på spegeln i X3, men den liknar X2 vilket är rimligt i sammanhanget då X2 och X3 tillverkades parallellt

Den sitter med ett näbbliknande fäste mot övre instrumentbrädan med två dolda skruvar underifrån. Fästet har ett mutterstycke och armen är teleskopisk.

Spegeln är fäst i denna teleskoparm med en stiliserad spetsig kula

Det hela är naturligtvis kromat


Hur kopierar jag detta?

Utgångspunkten är en äldre teleskopspegel som jag fått köpa av kompisen Tobbe.

Jag tänker använda själva teleskoparmen som bas tillsammans med en av Ebay-speglarna och tillverka själva näbbfästet

Den spetsiga kulan på X2 skulle på X3 kunna utgöras av den mer rundade på teleskopspegeln.

Men den måste giftas ihop med spegeln på nåt sätt - Jag får kapa, slipa och löda lite

Jag tror detta kan bli nåt.

Det jag går mest och funderar på är om man skulle kunna ordna ett mutterstycke för justering av teleskoparmen som mer utseendemässigt liknar X2?

 Tips någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar