Translate

måndag 7 januari 2019

Justering av stolar - del två

Inte riktigt allt gick i skrotlådan. Jag kapade loss de små öronen som man ska hålla i vid justeringen.

Sen slipade jag till två plattstål i ca 13x5mm, bockade och justerade så dom passar mot justerarmen inne i skenan.

Sen var det bara att svetsa ihop skarven nere i skenan och två små punkter för öronen.

Eftersom detta ska kromas så måste jag TIG svetsa öronen för att undvika porer i materialet.

Men nu tror jag det borde bli bra.

Den stiliserade kupiga knappen man ska hålla i fixade Richard och jag med hjälp av en kupolmutter och rördistans av lämplig dimension i hydraulpressen.  Med lagom tryck (1,5ton) och en 1,5mm mässingsplåt fick vi till riktigt snygga knappar. Dekoren på kanten skapade jag med hjälp av ögonmått och körnare.

Tanken är att löda på en knapp på varje sida - totalt fyra stycken. Sedan kroma.

Vi får se vad kromfirman tycket om detta påhitt

TIG svetsning utfördes som vanligt av Stefan.

Tackar!

Lite slipning på det så ser detta riktigt vettigt ut


Dessutom starkare än mitt första försök.

Frågan är om jag kan sova gott nu när detta kanske rent av är starkare än det var från början.....

Jag har ju lovat mig själv att inte förbättra något och behålla ribban på Frua nivå.

Hm...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar