Translate

måndag 22 augusti 2016

Tankluckan

Efter lite tvekande och funderande har jag bestämt mig för att använda tankluckan från Imperial -57 rakt av med endast lite justering av höjden och lite tennspackling runt öppningen.

Nu när jag analyserat skillnader i detalj mellan X1 och X2 så kan jag konstatera att de ser olika ut i detaljer men har principiellt samma lucka.

Det märkliga är att Frua bytt ut den övre gångjärnsleden och tillverkat en identisk lucka i plåt. Övre gångjärnsleden har man vinklat om av någon anledning som jag inte begriper??

Jag kan inte riktigt se vitsen med det extrajobbet utan väljer att behålla luckan och gångjärnslederna intakta.

Öppningsvinkeln är ju till exempel helt lika mellan Imperialen och Frua-prototyperna och frigången mot kaross i öppet läge är godtagbara 2-3mm och går att justera större med shims om jag vill.

Som sagt. Lite justering med tenn runt kanten, försiktig blästring av lucka med mekanism, epoxigrund och en liten spackling så är detta klart.










Men det går fortfarande lite långsamt i garaget. Övriga sommaraktiviteter stör med all rätt fortfarande. Man vill ju till exempel inte missa aborrfilén på Ornö Krog...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar