Translate

torsdag 11 augusti 2016

Tröskelplåt och fortsatt spacklande

Det är faktiskt ganska nära nu att vänstersidan är rak och fin. Det är som vanligt snabbare när man gör samma moment en andra gång.


Sen har jag börjat leta lite mer på allvar efter en tröskelplåt. Dessvärre saknas ju den ena.

Den är i rostfritt 0.6mm dimension och präglad med  "fiskbensmönster".

Vanliga plåt och stålleverantörer som jobbar med rostfritt har den inte utan den är sannolikt präglad eller valsad i Italien för Frua och Ghia. Möjligen fler karosseribyggare har använt samma mönster.

Jag har haft en misstanke att Frua eller Ghia använt den på andra samtida vagnar och den besannades när jag tittade närmare på en Dual Ghia på Youtube.

Dessutom finns instegsplåten till den i repro utförande i aluminium för 1200 $ paret att beställa. Dessvärre är mönstret 90 grader fel!!

Både dyrt och fel med andra ord...

Har ni några tips eller känner till nån Frua eller Ghia modell som kan ha samma material?

Får jag bara tag i material så är det enkelt att bocka den




3 kommentarer:

  1. Det ser bra ut! Bra jobbat.
    Jag googlade lite på dekormönstrad rostfri plåt och hittade dessa.
    http://www.astoncarlsson.se/aston-carlsson-rostfritt/Pl%C3%A5t%20/Dekor-M%C3%B6nster
    Inte direkt det mönster du söker men de har kanske fler valsar i sina gömmor. Sen borde det ju gå att etsa fram ett ämne. Det är ju inte så stor bit du behöver. Googla på firmor som etsar rostritt, det fanns ett par. Hoppas det ger något...

    SvaraRadera
  2. Han som tillverkat lister till Dual Ghia verkar kunna hjälpa mig. Vi har mejlat fram och tillbaka nu ett par gånger. Hoppas det går vägen och inte är allt för dyrt

    SvaraRadera
  3. Jo hm..dyrt var bara förnamnet. För två plåtar i rostfritt med exakt samma mönster djupetsat skulle kosta 2200 USD plus frakt. Som sagt hm..
    Jag ska försöka hitta nån på närmare håll som kan djupetsa metall

    SvaraRadera